معاون پژوهشی پژوهشکده سرطان پستان از مراجعه زودهنگام بیماران در مراحل اولیه خبر داد و گفت: سالانه ۸ تا ۱۰ هزار بیمار جدید که مبتلا به سرطان سینه هستند، در کشور شناسایی می‌شوند که نشانگر افزایش بروز این بیماری است.

سلامت نیوز: معاون پژوهشی پژوهشکده سرطان پستان از مراجعه زودهنگام بیماران در مراحل اولیه خبر داد و گفت: سالانه ۸ تا ۱۰ هزار بیمار جدید که مبتلا به سرطان سینه هستند، در کشور شناسایی می‌شوند که نشانگر افزایش بروز این بیماری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، شهپر حقیقت در نشست خبری در مورد وضعیت سرطان پستان در کشور گفت: سالانه 8 تا 10 هزار بیمار جدید شناسایی می‌شود و آمار سال‌های متوالی نشان‌دهنده افزایش بروز بیماری در کشور است.

وی ادامه داد: با ترکیب سنی جامعه در حال حاضر بیشترین بروز در سنین کمتری نسبت به کشورهای دیگر دیده شده به طوری که این بیماری در کشورهای دیگر رو به سالمندی است اما در ایران در افراد 40 تا 50 ساله بروز می‌یابد.

معاون پژوهشی پژوهشکده سرطان پستان گفت: سرطان پستان عمدتاً در ایران زنان را درگیر می‌کند که برای تشخیص و درمان آن اقدامات زیادی شده و پیشرفت‌ها در حدی بوده که مانند سایر کشورها قابل قبول بوده اما هر روز شناسایی این بیماری بیشتر می‌شود و افراد به دلیل دریافت اطلاعات هشیارتر شده‌اند.

حقیقت تصریح کرد: هشیاری بیماران به گونه‌ای است که سرطان پستان در حال حاضر در مراحل زودتری شناسایی می‌شود و نسبت به گذشته تغییر کرده و از وضعیت اسفباری که نیمی از مبتلایان در مرحله 3 و 4 بیماری مراجعه می‌کردند کاسته شده است.

وی گفت: آمارها در کشور نشان می‌دهد میزان بقای 5 ساله بیماران در مراکز دولتی و خصوصی بین 70 تا 80 درصد است این به معنی آن است که تعداد زیادی از بیماران تشخیص داده و نجات یافته‌اند.

معاون پژوهشی پژوهشکده سرطان پستان گفت: اما به جمعیت مبتلایان به سرطان افزوده می‌شود یعنی آمار شیوع در حال افزایش است و اینکه تعداد زیادی از مبتلایان تشخیص داده می‌شوند مهم است اما باید کیفیت زندگی آنها هم ارتقاء یابد موضوعی که در کشور غفلت شده است.

وی افزود: همان درمان‌های روزمره‌ای که در مراکز تحقیقاتی دنیا انجام می‌شود ما نیز انجام می‌دهیم اما لازم است به سمت فناوری‌های نوین برویم.

حقیقت در مورد علت افزایش بروز سرطان پستان در کشور گفت: هنوز در کشور ثابت نشده که عامل ژنتیک 100درصد مؤثر است یا سبک زندگی، اشکال اصلی نیز به ضعف مطالعات برمی‌گردد که البته داده‌های آن را به روش علمی جمع‌آوری می‌کنند.

وی تصریح کرد: اینکه ژنتیک از عوامل بروز این بیماری در کشور بوده شکی نیست و به اثبات رسیده اما شیوه زندگی و تغییرات سبک زندگی نیز در بروز بیماری مؤثر بوده اما اینکه چقدر این عوامل تأثیر اساسی داشته‌اند هنوز تحقیق جامعی در کشور انجام نشده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha