آیا شما هم عادت کرده اید مدام خودتان را با دیگران مقایسه کنید؟ مقایسه با دیگران چه ثمراتی در زندگی ما دارد؟

سلامت نیوز: آیا شما هم عادت کرده اید مدام خودتان را با دیگران مقایسه کنید؟ مقایسه با دیگران چه ثمراتی در زندگی ما دارد؟

هیچ چیز بیشتر از این خوشبختی و شادی من را تباه نمی کند که وقتی خودم را با کسی مقایسه می کنم؛ ولی چرا این کار را انجام می دهم؟ این امر سبب می شود دیگر از آنچه هستم و دارم نتوانم لذت ببرم. همیشه کسی وجود دارد که شغلی بهتر، پول بیشتر، ماشین زیباتر، یا صورت جذاب تری داشته باشد، خیلی وقت ها هم هستند افرادی که همه این ها را با هم دارند. آیا شما هم عادت کرده اید مدام خودتان را با دیگران مقایسه کنید؟ مقایسه با دیگران چه ثمراتی در زندگی ما دارد؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی رادیو سلامت، دکتر پریناز بنی سی، روان شناس و مدرس دانشگاه در برنامه «پشت پلک صبح» شبکه رادیویی سلامت در خصوص «چقدر شبیه خودمان هستیم»، گفت: اصولاً هر فردی دوست دارد خودش را رشد دهد، به تعالی برسد و بتواند در ابعاد مختلف زندگی توسعه پیدا کند؛ و در بعضی مواقع دوست دارد جای دیگران زندگی می کرد و مثل آن ها لباس می پوشید و غیره؛ ولی ما باید دقت کنیم هر فردی باید با خودش رقابت کند نه با دیگری، در صورتی که باید با دیگری رفیق باشد.


وی در ادامه افزود: اگر ما سعی کنیم نسبت به توانمندی های خودمان آگاهی پیدا کنیم و خودمان را با خودمان مقایسه کنیم و به سوالاتی همچون من در کجا زندگی می کنم؟ چه موقعیت زمانی و مالی دارم؟ پاسخ دهیم. این امر باعث می شود ما همیشه به عنوان یک سازمان یادگیرنده دائماً در حال تحول و پویایی باشیم؛ ولی اگر نگاه مان این باشد که بخواهیم خودمان را با دیگری مقایسه کنیم و بگوییم او چه ویژگی های دارد؟ و این خلاء را همیشه در زندگی خود ایجاد کنیم، باعث می شود نتوانیم خودمان را رشد دهیم و فضائل اخلاقی را در خودمان پرورش دهیم و دائماً در سبک زندگی دیگران به سر ببریم.


این مدرس دانشگاه با بیان اینکه بهترین نوع زندگی این است که انسان ها همیشه خودشان را با خودشان مقایسه کنند، اظهارکرد: مقایسه خود با دیگری به افراد آسیب می رساند، ذهن او را آشفته می کند و کم کم ریشه های یأس و نا امیدی را در افراد ایجاد می کند و در برخی مواقع این نا امیدی و یأس منجر به افسردگی فرد می شود. بنابراین بهتر است که نقطه نظرات دیگران را بپرسیم و از اعضای خانواده خود مشورت بگیریم؛ چرا که یک خانواده موفق باید بتواند خودش را از طریق ارتباطات اجتماعی، تعاملات انسانی و مشورت کردن رشد دهد و به آرامش برسد. از این رو باید به خودباوری و اعتماد به نفس دست یابیم و بیشتر از گذشته بر روی توانمندی های خود سرمایه گذاری کنیم.


بنی سی در پایان خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم نگرش مثبت به زندگی داشته باشیم تا بتوانیم خودباوری مان را ارتقاء دهیم و به آرامش برسیم؛ و این خودباوری است که نگاه ما را به زندگی تغییر می دهد. امیدوارم با افزایش خودباوری، اعتماد به نفس و توجه به توانمندی های خود بتوانیم آینده خوبی را برای خودمان رقم بزنیم.


گفتنی است، برنامه «پشت پلک صبح» شبکه رادیویی سلامت هفت روز هفته از ساعت 00:30 الی 02:25 (شب) از موج اف ام ردیف 102 مگاهرتز تقدیم شنوندگان صدای دانش، نشاط و آرامش می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha