براساس یافته‌های محققان دانشگاه علوم پزشكی تبریز، مصرف دانه گیاه «شنبلیله» به مدت چهار و هشت هفته در تخفیف تعداد دفعات گرگرفتگی موثر باشد.

مصرف دانه «شنبلیله» تعداد دفعات گر گرفتگی در زنان یائسه را كاهش می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از (ایسنا)، بر اساس این پژوهش مصرف دانه شنبلیله به مدت چهار و هشت هفته در تخفیف تعداد دفعات گر گرفتگی و نمره نشانه‌های «وازوموتور» موثر ولی این تاثیر كمتر از تاثیر هورمون درمانی جایگزین است.


گفتنی است، گرگرفتگی «وازوموتور» شایعترین مشكل زنان یائسه است كه كیفیت خواب را بر هم زده و توانایی زنان را برای كنار آمدن با استرس‌ها و مشكلات روز بعد كاهش می‌دهد.


در حال حاضر، درمان جایگزینی استروژن، رایج ترین شیوه درمان این مشكل است كه به علت خطرات احتمالی، باعث نگرانی شده است. فقط حدود ‌٥/١٢ درصد زنان یائسه به طور صحیح هورمون درمانی می‌شوند و یكی از درما‌ن‌های جایگزینی مطرح فیتواستروژن‌ها هستند.


شنبلیله یكی از گیاهانی است كه حاوی تركیبات فیتواستروژنی است ولی تا به حال تاثیر آن بر نشانه‌های زودرس یائسگی بررسی نشده كه در این بررسی اثر دانه شنبلیله بر گرگرفتگی زنان یائسه سنجیده شده است.


در این بررسی نیمه تجربی دو گروه ‌٢٥ نفری از زنان بعد از یائسگی به عنوان گروه‌ مورد و شاهد انتخاب شدند. به مدت ‌٨ هفته به زنان گروه مورد روزانه ‌٦ گرم دانه شنبلیله تبدیل شده به گرانول و به زنان گروه شاهد دو دوره ‌٢٥ روزه استروژن كونژوگه تجویز شد.


در ادامه قبل از شروع درمان، ‌٤ و ‌٨ هفته بعد از درمان تعداد دفعات گر گرفتگی و نمره نشانه‌های وازوتومور (شامل شدت گر گرفتگی و تعریق شبانه) برای گروه‌های مورد و شاهد محاسبه و نمرات مذكور با استفاده از آزمون‌های t مستقل یا من‌ویتنی و نمرات قبل از درمان، ‌٤ و ‌٨ هفته بعد از درمان در داخل هر گروه با استفاده از آزمون‌های آنالیز واریانس تكرار شونده و t زوج یا آزمون فریدمن و ویلكاكسون مورد مقایسه قرار گرفت.


به گزارش ایسنا، بر اساس یافته‌های این پژوهش از نظر تعداد دفعات گر گرفتگی و نمره نشانه های وازوموتور بین دو گروه مورد و شاهد در زنان قبل از شروع درمان تفاوت معنی داری وجود نداشته ولی در ‌٤ و ‌٨ هفته بعد از درمان تعداد دفعات گر گرفتگی ونمره نشانه‌های وازوموتور زنان گروه شاهد به طور معنی دار كمتر از گروه مورد بوده و در زنان گروه مورد تعداد دفعات گر گرفتگی و نمره نشانه‌های وازوموتور در ‌٤ و ‌٨ هفته بعد از درمان نسبت به قبل از درمان به طور معنی دار كاهش یافته بود كه البته جهت قضاوت دقیقتر در این زمینه بررسی های بیشتری به صورت تصادفی دو سویه كور و با داشتن گروه كنترل مصرف كننده دارونما لازم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha