رئیس اداره بهداشت اماکن وزارت بهداشت نکات ضروری را برای تشخیص بهداشتی بودن زولبیا و بامیه در ماه رمضان تشریح کرد.

سلامت نیوز: رئیس اداره بهداشت اماکن وزارت بهداشت نکات ضروری را برای تشخیص بهداشتی بودن زولبیا و بامیه در ماه رمضان تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، رضا غلامی گفت:‌ زولبیا و بامیه از شیرینی هایی است که به صورت سنتی مردم در ماه رمضان بیشتر استفاده می‌کنند، البته با توجه به اینکه این شیرینی بیشتر دارای کالری و قند است ممکن است ارزش غذایی زیادی نداشته باشد و متخصصان تغذیه باید در مورد ارزش غذایی آن صحبت کند اما از نظر بهداشتی مردم باید مراقبت کنند که حداقل این شیرینی را در صورتی خریداری کنند که در شرایط بهداشتی تهیه شده باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه اکثر مردم به محل تولید زولبیا و بامیه دسترسی ندارند و نمی توانند به درستی ببینند که این شیرینی آیا در شرایط بهداشتی و با مواد اولیه مناسب تهیه شده است یا نه بنابراین فقط می‌توانند از روی رنگ و شکل آن و نیز نحوه ارائه آن برای خرید زولبیا و بامیه تصمیم بگیرند.

معاون مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: اولین توصیه ما این است که مردم به هیچ وجه زولبیا و بامیه و شیرینی های دیگر را از دستفروش ها و مراکزی که مجوز تهیه و توزیع این ماده غذایی را ندارند تهیه نکنند، زولبیا و بامیه فقط باید در قنادی ها و شیرینی فروشی های مجاز تولید و عرضه شود و اگر جز این باشد خلاف است و مردم می‌توانند موارد خلاف را به شماره 1490 گزارش کنند.

وی گفت: مردم در صورتی که مایل به خرید این شیرینی هستند باید به رنگ و شکل آن نگاه کنند، رنگ زولبیا و بامیه نباید تیره و کدر باشد، روغن های آن نیز نباید به صورت تکه تکه به چشم بخورد و باید یکدست باشد، ضمن اینکه به هیچ وجه نباید این نوع شیرینی ها در معرض نور مستقیم خورشید و گرما قرار بگیرند.

غلامی ادامه داد:‌ نکته مهم دیگر نحوه ارائه و عرضه زولبیا و بامیه است، در مرحله اول بهداشت فردی، فروشنده مهم است که باید لباس تمیز و سفید به تن داشته باشد و با دستکش و انبرک زولبیا و بامیه را در جعبه قرار دهد.

وی گفت: جعبه زولبیا و بامیه نیز استاندارد مشخصی دارد، اول اینکه کف جعبه باید آرم وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو حک شده باشد که نشان می دهد مقوای آن بهداشتی و مجاز است. در غیر این صورت از مقوای غیر مجاز استفاده شده و خود آن می‌تواند مواد سمی را وارد شیرینی کند. ضمن اینکه کف جعبه نیز باید سلفون گذاشته شوند و شیرینی و زولبیا و بامیه روی آن قرار داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha