به گزارش سلامت نیوز: دانشمندان موفق به شناسایی شب پره‌ای شده‌اند كه با استفاده از زبان دراز و خرطوم مانند خود، از اشك چشم پرندگانی كه به خواب فرورفته‌اند، تغذیه می‌كند.

نوعی شب پره از اشك چشم پرندگان هنگام خواب تغذیه می‌كند

به نقل از سایت اینترنتی "نیوساینتیست"، محققان "مركز تحقیقات پستانداران" در شهر "گوتینگن" آلمان و همچنین محققان دانشگاه
"آنتاناناریوو" در ماداگاسكار در تحقیقات صورت گرفته در جزیره ماداگاسكار موفق به شناسایی این شب‌پره(‪ (moth‬عجیب شده‌اند.

پیش از این محققان شب‌پره‌ها و نیز پروانه‌هایی را در آسیا، آفریقا و آمریكای جنوبی شناسایی كرده بودند كه از اشك چشم گوزنها، بزهای كوهی و نیز تمساح‌ها تغذیه می‌كنند. این قبیل حیوانات بزرگ معمولا توانایی چندانی در زمینه دور كردن حشرات از چشمان خود ندارند اما تاكنون هیچ شب‌پره و یا پروانه‌ای مشاهده نشده كه بتواند از اشك چشم پرندگان تغذیه كند زیرا پرندگان با حركات بالهای خود این قبیل حشرات را دور می‌كنند.

با این وجود، شب‌پره ماداگاسكار هنگامی كه پرندگان به خواب فرورفته‌اند روی سر و یا گردن آنها نشسته و زبان دراز خود را به زیر پلك پرنده فرستاده و اشك چشم آن را می‌نوشند.

پرندگان دو پلك مجزا دارند كه هنگام خواب هر دوی آنها را می‌بندند و به همین علت شب‌پره ماداگاسكار بر خلاف سایر شب پره‌های تغذیه‌كننده از اشك حیوانات كه دارای زبانهایی نرم و كوچك هستند، برای دستیابی به اشك چشم پرندگان از زبان بسیار عجیبی برخوردارشده است.

زبان دراز و خرطوم مانند این شب پره در بخش انتهایی دارای برامدگی‌های خار مانند بوده و نوك آن به شكل دو قلاب كوچك است.

شب‌پره ماداگاسكار از این زبان عجیب خود برای كنار زدن هر دو پلك پرنده و دستیابی به اشك چشم آن بدون بیدار كردن پرنده استفاده می‌كند.

به گفته محققان، این احتمال وجود دارد كه شب‌پره ابتدا نوعی ماده بی‌حس كننده را به درون چشم پرنده تزریق می‌كند تا هنگام مكیدن اشك چشم مانع از سوزش چشم و بیدار شدن پرنده شود.

محققان شناسایی‌كننده این شب‌پره خواستار تحقیقات بیشتر برای شناسایی جزییات بیشتر در مورد این حشره عجیب و نیز بررسی احتمال وجود انواع دیگری از این حشرات در ماداگاسكار هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha