آیا تا به حال این سوال را از خود پرسیده‌اید که چه کارهایی را خوب می‌توانیم انجام دهیم؟ چرا این تصمیم را گرفتم؟ لازمه‌ پاسخ ‌دادن به این سوالات داشتن خودآگاهی است. خودآگاهی به این معنی که چگونه به خود نگاه کرده و بر اساس این نگاه چه احساسی پیدا می‌کنیم. آیا فردی را می‌شناسید که از خودآگاهی خوبی برخوردار باشد؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟

سلامت نیوز: آیا تا به حال این سوال را از خود پرسیده‌اید که چه کارهایی را خوب می‌توانیم انجام دهیم؟ چرا این تصمیم را گرفتم؟ لازمه‌ پاسخ ‌دادن به این سوالات داشتن خودآگاهی است. خودآگاهی به این معنی که چگونه به خود نگاه کرده و بر اساس این نگاه چه احساسی پیدا می‌کنیم. آیا فردی را می‌شناسید که از خودآگاهی خوبی برخوردار باشد؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟

چه مسایلی در زندگی باعث می‌شوند تا انسان به سمت موفقیت پیش برود؟ برای این پرسش، هیچ پاسخ مشخص و واحدی وجود ندارد.
موفقیت به تلاش نیاز دارد و انسان‌ها باید با توجه به شرایط زندگی و کار خود، درست‌ترین و مناسب‌ترین مسیر را تشخیص دهند، انتخاب کنند و با پشتکار بسیار به سمت آنها پیش بروند.

آیا تا به حال این سوال را از خود پرسیده‌اید که چه کارهایی را خوب می‌توانیم انجام دهیم؟ چرا این تصمیم را گرفتم؟ لازمه‌ پاسخ ‌دادن به این سوالات داشتن خودآگاهی است. خودآگاهی به این معنی که چگونه به خود نگاه کرده و بر اساس این نگاه چه احساسی پیدا می‌کنیم. آیا فردی را می‌شناسید که از خودآگاهی خوبی برخوردار باشد؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی رادیو سلامت، دکتر فربد فدایی، روان‌پزشک در برنامه «سلام جوانی» رادیو سلامت درباره خودآگاهی گفت: «بسیاری از اوقات انسان تصمیم گیری‌ها و کارهایی انجام می دهد که در همان زمان یا مدتی بعد با تعجب خود او و یا دیگران همراه می‌شود و خودش می گوید: چرا این تصمیم را گرفتم؟ چرا این کار را انجام دادم؟ گویی که فرد در زمان تصمیم گیری و انجام کار تحت تاثیر یک عامل بیگانه بوده که فکرش را مسّخر کرده است.»
وی در ادامه افزود: «برای نمونه مرد میانسال و محترمی برای خرید کت و شلوار به بازار می‌رود و زمانی که به خانه بر می‌گردد، همسرش به او می گوید: این کت و شلواری را که خریدی برای یک پسر ۱۷ ساله مناسب است، مگر حواست نبود. آقا هم مثل اینکه تازه چشمانش می‌بیند با خودش زمزمه می‌کند: آیا واقعاً من این کت و شلوار کوتاه و چسبان به رنگ بنفش را خریدم؛ یا دانشجویی که در طول دوران تحصیل درس هایش را نخوانده است در شب امتحان به جای مرور درس‌ها با خودش می‌گوید: شنیدم بهتر است قبل از امتحان شب آرامی را سپری کنیم. بنابراین او به جای مطالعه به سینما می‌رود و فردا پس از امتحان می‌بیند که نتیجه‌ای در انتظارش است، با خوش می‌گوید: چطور این تصمیم را گرفتم در حالی که اگر کمی درس می خواندم، قبول می‌شدم؛ اما الان بی تردید مردود خواهم شد.»
فدایی ادامه داد: «چیزی که در مورد هر دو وضعیت صدق می‌کند، عبارت است از انگیزه های ناخودآگاه که با نیرو و قدرت، فردی که از تمایلات پنهانی اطلاع نداشته باشد را به سمتی می‌برد که با واقعیت‌های زندگی اش سازگار نیست. آن آقای میانسال ناخودآگاه با خرید کت و شلواری که مناسب جوانان است می‌خواست پیر شدن خودش را انکار کند و بار دیگر جوانی را از سر بگیرد؛ و جوانی که به جای مطالعه به تفریح پرداخت، ناخودآگاه می‌خواست در عوض یک کار ضروری ؛ اما پر زحمت، کار خوشایند؛ اما بی فایده‌ای انجام دهد.»
این روان‌پزشک در پایان ادامه داد: «مرور بر تصمیم‌ها و کارهای غیرعادی که در گذشته کسی انجام داده است، توجه به جنبه‌های گوناگون اندیشه و رفتار می‌تواند در افزایش خود آگاهی نقش داشته باشد، و البته گاهی هم در موارد شدید مراجعه به متخصص برای رفع مشکل ضروری است.»


گفتنی است، برنامه «سلام جوانی»کاری از گروه سلامت و تفریحات شبکه رادیویی سلامت است که روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۱۷ الی ۱۷:۳۵ دقیقه از موج اف ام ردیف ۱۰۲ مگاهرتز تقدیم شنوندگان صدای دانش، نشاط و آرامش می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha