پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 115499

برخی افراد، نگران استفاده از نشاسته در ماست‌های صنعتی هستند و معتقدند حجم بالایی از نشاسته‌های معمولی برای افزایش غلظت ماست‌های کارخانه‌ای به آنها افزوده می‌شود...

ماست‌ها شیرخشک دارند؟

سلامت نیوز: برخی افراد، نگران استفاده از نشاسته در ماست‌های صنعتی هستند و معتقدند حجم بالایی از نشاسته‌های معمولی برای افزایش غلظت ماست‌های کارخانه‌ای به آنها افزوده می‌شود...

 دکتر امیرمحمد مرتضویان،متخصص صنایع غذایی در هفته نامه سلامت نوشت:بهتر است بدانید بر اساس استاندارد ملی ایران، افزودن نشاسته یا ‌ژلاتین به عنوان مواد پایدارکننده به ماست‌های بدون چربی و کم‌چرب مجاز است. در برخی از ماست‌ها مانند ماست‌های همزده یا میوه‌ای، افزودن نشاسته برای شکل گرفتن بافت ماست یا پخش‌شدن میوه در آن ضروری است.

از این رو، افزودن نشاسته به ماست، کار غیرمجاز و بی‌فایده‌ای نیست. البته باید توجه داشته باشید که این نشاسته‌ها از نوع نشاسته‌های اصلاح‌شده هستند و آن نشاسته‌ای که شما فکر می‌کنید و در غذاهایتان می‌ریزید، نیست.

در واقع، نشاسته اصلاح‌شده، نوعی فیبر است که انرژی چندانی ندارد و میزان آن هم در ماست‌های صنعتی، بسیار کم و تعریف‌شده است. معمولا حدود یک‌دهم یا حتی در مواردی، صدم درصد نشاسته اصلاح‌شده به برخی از ماست‌ها افزوده می‌شود. شیرخشک هم برای بالا بردن ماده خشک در شیر به منظور سفت شدن بافت ماست در حدود 3-2 درصد به شیر ماست‌سازی می‌شود و هیچ مشکلی هم ندارد. بنابراین طرفداران ماست باید خیالشان از مجاز بودن مواد تشکیل‌دهنده این محصول راحت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha