سازمان ملل در گزارش جدیدی اعلام کرد: وقوع بلایای طبیعی نظیر طوفان، سیل و موج گرما از دهه 70 میلادی تاکنون پنج برابر شده است.

سلامت نیوز: سازمان ملل در گزارش جدیدی اعلام کرد: وقوع بلایای طبیعی نظیر طوفان، سیل و موج گرما از دهه 70 میلادی تاکنون پنج برابر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، گزارش جدید سازمان جهانی هواشناسی (WMO) نشان می‌دهد که جهان نسبت به دهه 70 میلادی پنج برابر بیشتر در معرض خطر بلایای طبیعی قرار دارد زیرا تغییرات جوی خطر وقوع این حوادث طبیعی را افزایش داده است.

بنابراین گزارش در دهه نخست قرن 21، شاهد 3496 مورد وقوع حوادث طبیعی شامل سیل، طوفان، خشکسالی و موج گرما بوده‌ایم که این رقم تقریبا پنج برابر آمار بلایای طبیعی است که در طول دهه 70 میلادی به ثبت رسیده است. در دهه 70 میلادی 743 مورد وقوع بلایای طبیعی به ثبت رسیده که تمام آنها به دنبال تغییرات جوی رخ داده‌اند. علاوه بر این برخی از بلایای طبیعی نظیر سیل و طوفان از سایر این رویدادهای ویرانگر، خطرات و آسیب‌های بیشتر و وسیع‌تری ایجاد می‌کنند.

به گزارش روزنامه گاردین، بنابر گزارش WMO، حوادثی چون سیل و طوفان‌های سهمگین از سال‌های 2000 تا 2010 میلادی که 80 درصد از مجموع 3496 حادثه طبیعی را شامل شده‌اند، پیشتاز بلایای طبیعی در دهه گذشته بوده‌اند. بنابراین گزارش، موج گرما نیز یک قاتل جدید محسوب می‌شود. در دهه 70 میلادی، موج گرما حتی به عنوان یک تهدید، ثبت نشده بود اما در سال 2010 میلادی به عنوان یکی از عوامل اصلیِ مرگ و میرهای ناشی از بلایای طبیعی پا به عرصه وجود گذاشت. در سال 2010 میلادی در روسیه بر اثر موج گرما به تنهایی 55 هزار نفر جان باختند.

در میان بلایای طبیعی، سیل بیش از همه پُرهزینه است و بیشتر خسارات مالی ناشی از بلایای طبیعی مرتبط با خرابی‌های ناشی از سیل است. هزینه تحمیلی ناشی از بلایای طبیعی نیز با 5.5 برابر افزایش نسبت به دهه هفتاد میلادی به 864 میلیارد دلار در 10 ماهه نخست قرن 21 رسیده است. حدود نیمی از هزینه 2390 میلیارد و 700 میلیون دلاری بلایای طبیعی طی 40 سال اخیر ناشی از طوفان‌های کاترینا و سندی بوده که هر دو آنها در آمریکا رخ دادند و حدود 196 میلیارد و 900 میلیون دلار هزینه برجای گذاشتند. همچنین خشکسالی در شرق آفریقا در دهه 70 و 80 میلادی با کشتن 600 هزار نفر در اتیوپی، موزامبیک، سومالی و سودان، مرگبارترین فاجعه عصر مدرن محسوب می‌شود. اما همچنان برخی طوفان‌ها نظیر آنچه که در بنگلادش رخ داد نیز قاتلان بزرگ طبیعی محسوب می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha