یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1164

طرح غربالگری سرطان سینه در زنان سرپرست خانوار تحت پوشش كمیته امداد امروز با حضور لنكرانی وزیر بهداشت، نیری سرپرست كمیته امداد امام خمینی (ره)، طبیب زاده مشاوررییس جمهور و رییس مركز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و دكتر باروتی مشاوروزیر در امور زنان در مركز پزشكی مهدیه افتتاح شد

ثبت سالیانه 80 هزار سرطان در كشور

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، دكتر كامران باقری لنكرانی وزیر بهداشت با اشاره به ثبت سالیانه 80 هزار سرطان در كشور گفت: میزان واقعی بیش از این میزان است كه با تغییر بار بیماریها میزان اثر گذاری آنان افزایش یافته است.

وی شایعترین سرطان كشور را سرطان پوست با پیش آگهی بهتر و درمان آسانتر برشمرد و افزود: شایعترین سرطان مردان ایرانی سرطان معده و گوارش و شایعترین سرطان در زنان سرطان سینه است كه آمار متفاوتی از 80 در هر 100 هزار نفر جمعیت تا میزان كمتر از شیوع سرطان سینه در زنان گزارش شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به وجود تجارب فراوان درمان در زمینه سرطان سینه گفت:‌از ده سال گذشته برنامه غربالگری سرطان سینه در ایران آغاز شد.

وی در ادامه توضیح داد: غربالگری سرطان سینه از معاینه ساده توسط خود فرد تا معاینه بالینی توسط پزشك و ماموگرافی سالیانه در سنین بالاتر از 40 سال متفاوت است.

لنكرانی با اعتقاد به این كه ماموگرافی بخشی از برنامه غربالگریست نه همه آن، گفت: انجام ماموگرافی برای زنان بالاتر از 40 سال و یا در شرایط خاص به برخی از افراد توصیه می‌شود.

وی اجرای طرح غربالگری سرطان سینه در زنان سرپرست خانوار تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی را توجه ویژه به جمعیت آسیب پذیر و مدل خوبی برای ارتقای سلامت در جامعه برشمرد و در ادامه تاكید كرد: بحث سلامت منحصر به غربالگری نیست و جنبه‌های مختلفی را شامل می‌شود.

وی بر ضرورت گسترش نگاه وسیعتر به مجموعه مشكلات سلامت تاكید كرد و یادآور شد:‌آموزش و پیشگیری نیز در پروسه حفظ سلامت نقش دارد.

وی با تاكید براستفاده از ظرفیت شبكه بهداشت و درمان كشور در جهت ارتقای سلامت گفت: بروز یائسگی در سنین بالای 5 سال همواره با عوارض و متعاقب آن كاهش كیفیت زندگی همراه است كه می‌كوشیم مراقبت‌های دوران یائسگی را در برنامه شبكه ادغام كنیم و در این راستا به بهورزان و سایرین آموزش‌های لازم ارایه می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به وجود مشكلات سلامتی در مردان در ادامه افزود: سرطان پروستات شایعترین سرطان مردان در سنین بالای 60 سال است كه به علت عدم آگاهی از حداقل‌های غربالگری، افراد از مزایای درمان‌های زودهنگام بی بهره‌ هستند.

وی نامگذاری سوم اسفند به عنوان روز ملی سلامت مردان را نوعی توجه ویژه به جنبه سلامت مردان برشمرد و افزود: در این روز در سراسر كشور اورولوژیست‌ها به معاینه رایگان مردان می پردازند.

لنكرانی در خاتمه بر لزوم ارایه خدمات مطابق با باورها و عقاید دینی تاكید كرد و یادآور شد: مركز پزشكی مهدیه از ظرفیت‌های لازم برای ارایه خدمات سلامتی ویژه زنان و كودكان برخوردار است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha