دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳

موج بخشش محکومان به قصاص همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین موارد چهار محکوم به قصاص در همدان، تهران، اراک و رامیان به زندگی بازگشتند. یکی از این افراد مردی جوان است که 9سال قبل در نزاعی دسته‌جمعی در همدان شرکت کرد و با ضربه چاقو جوانی 35ساله را به قتل رساند.

4 محکوم به قصاص بخشیده شدند

سلامت نیوز :موج بخشش محکومان به قصاص همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین موارد چهار محکوم به قصاص در همدان، تهران، اراک و رامیان به زندگی بازگشتند.
یکی از این افراد مردی جوان است که 9سال قبل در نزاعی دسته‌جمعی در همدان شرکت کرد و با ضربه چاقو جوانی 35ساله را به قتل رساند. متهم بعد از دستگیری و اعتراف به قتل ابراز پشیمانی کرد با این وجود اولیای‌دم مقتول خواستار قصاص وی شدند. به این ترتیب حکم مرگ صادر شد تا این‌که از سه‌سال قبل تلاش‌ها برای جلب رضایت خانواده قربانی آغاز شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق این کوشش‌ها بالاخره به نتیجه رسید و اولیای دم از قصاص صرف‌نظر کردند. «علی عزیزی»، رییس زندان مرکزی همدان در این‌باره گفت: «از برنامه‌های اصلی کارشناسان زندان مرکزی همدان بررسی رفتار و عملکرد زندانیان و تلاش برای فراهم‌کردن زمینه آزادی زندانیان اصلاح‌شده و بااخلاق است. در این راستا کارشناسان این مجموعه با بررسی رفتار و عملکرد زندانی و پی‌بردن به تغییر رفتار این متهم و اینکه احتمال بازگشت مجدد او به زندان بسیار پایین است گرفتن رضایت از اولیای‌دم را در دستور کار خود قرار دادند و قاتل که از 9سال پیش تاکنون در زندان محبوس است در آینده‌ای نزدیک آزاد می‌شود و به آغوش خانواده بازمی‌گردد.»


یکی دیگر از محکومان نجات‌یافته مردی به نام علی است که همسر خود را به قتل رسانده بود. این قتل پنج‌سال قبل اتفاق افتاد و پلیس وقتی در جریان مرگ زنی به نام فیروزه قرار گرفت به محل حادثه که خانه پدرشوهر او بود رفت. علی در جریان تحقیقات گفت: «فیروزه از چند روز قبل به خانه پدرم آمد. چند ساعت قبل برای استراحت به یکی از اتاق‌ها رفت و خبری از او نشد تا اینکه وقتی تصمیم گرفتم بیدارش کنم متوجه شدم بی‌حال است سریع با اورژانس تماس گرفتم اما وقتی امدادگران آمدند گفتند همسرم فوت شده است.»
ماموران گفته‌های این جوان را قانع‌کننده ندانستند زیرا آثار کبودی روی بدن متوفی نشان می‌داد او مورد ضرب و جرح قرار گرفته و به احتمال زیاد به قتل رسیده است. علی در بازجویی‌های تخصصی سرانجام به قتل اعتراف کرد و گفت: «مدتی قبل از طریق یکی از دوستانم با فیروزه آشنا شدم و ما سه‌ماه قبل با هم عقد کردیم و رابطه خوبی داشتیم اما بعد از مدتی به او مشکوک شدم. فیروزه از چند روز قبل به خانه پدرم آمده بود تا مدتی نزد ما باشد. روز حادثه ما با هم درگیر شدیم و او را کتک زدم بعد فیروزه رفت تا بخوابد اما دیگر بیدار نشد.»
متهم بعد از محاکمه در دادگاه کیفری استان تهران به قصاص محکوم شد و این حکم به تایید دیوانعالی کشور نیز رسید اما وقتی علی پای چوبه‌دار رفت اولیای‌دم به او فرصتی دوباره دادند. به این ترتیب مرد جوان به زندگی بازگشت و اولیای‌دم نیز به‌زودی تصمیم نهایی خود را اعلام خواهند کرد.
یکی دیگر از اعدامیان نجات‌یافته مردی 36ساله به نام محسن است که چند سال قبل همسرش را در اراک به قتل رساند. او بعد از دستگیری گفت از مدتی قبل با همسرش اختلاف داشت و به همین دلیل در شرایطی که بسیار عصبانی بود دست به قتل زد. او در شرایطی همسرش را کشت که فرزندی خردسال داشت. متهم بعد از محاکمه به قصاص محکوم شد و از آن زمان در زندان در انتظار اجرای حکم بود تا این‌که دوسال قبل باخبر شد پدر مقتول به اتهام خرید و فروش موادمخدر دستگیر شده و به زندان افتاده است. محسن که آن زمان در زندان اراک به سر می‌برد موضوع را با رییس زندان در میان گذاشت و خبر داد پدرزنش در زندان نهاوند است به این ترتیب تلاش‌ها برای جلب رضایت ولی‌دم مقتول آغاز شد و بالاخره محسن توانست با پرداخت صدمیلیون‌تومان از مرگ نجات پیدا کند.
چهارمین محکوم نجات‌یافته مردی است که 11سال قبل در جریان درگیری مرتکب قتل شد و به زندان افتاد. در این مدت اولیای‌دم اعلام کرده بودند خواستار صدور حکم قصاص هستند اما سرانجام رضایت خود را اعلام کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha