یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11727

یك دانشمند هندی الاصل در آمریكا موفق به شناسایی مكانیسم بروز واكنشهای آلرژیك شد.

مكانیسم بروز بیماریهای آلرژیك كشف شد
‌این دانشمند و پژوهشگر انستیتو علوم بیولوژیك سالك اعلام كرد: مكانیسم‌های مولكولی تشكیل دهنده واكنش‌های آلرژیك را شناسایی كرده است.

دكتر ایندر ورما، استاد آزمایشگاه ژنتیك معتقد است كه این كشف، راه را برای شناسایی روش‌های درمانی جدید و متوقف كردن عطسه‌های تابستانی و نیز درمان واكنش‌های شدیدتر آلرژیك هموار خواهد كرد.

به گفته وی، این نتایج به ما امكان خواهد داد كه بازدارنده‌های قوی واكنش‌های آلرژیك را تهیه كنیم كه عوارض جانبی درمانهای رایج امروزی مانند سرگیجه را نیز ندارند.

نتایج این بررسی‌ها در مجله «سلول» منتشر شده است.

پروفسور ورما در ادامه توضیحات خود خاطرنشان می‌كند: سلولهای خاصی در بدن موسوم به سلولهای دكل وجود دارد كه هر زمانی كه انسان با یك ماده حساسیت زا مانند هاگ مواجه شود هسیتامین شیمیایی آزاد می‌كنند و سپس این ماده از بدن در برابر ماده حساسیت‌زا محافظت می‌كند. این فرآیند در افراد مبتلا به آلرژی به صورت ناقص رخ می‌دهد و در نتیجه آن التهاب شدید بروز كرده و در موارد وخیم تر به شوك و مرگ بیمار منجر می‌شود.

دكتر ورما در تحقیقات خود روی موش‌های آزمایشگاهی متوجه نقش یك مولكول چند كاره در این زمینه موسوم به IKK2 شد كه یك كنی‌آزپروتئینی است.

وی دریافت در موشهایی كه سلولهای دكل آنها فاقد IKK2 هستند، واكنش‌های آلرژیك كاهش پیدا می‌كند.

دكتر ورما می‌گوید این تنها یكی از نقش‌های IKK2 در زمینه واكنش‌های آلرژیك است.

پژوهشگران در حال حاضر در جستجوی كشف روشهای درمانی جدید با استفاده از نقش این مولكول خاص در بدن هستند.

از سوی دیگر آنها تصور می‌كنند كه می‌توانند از نقش این مولكول در معالجه بیماریهایی چون دیابت و مشكلات سیستم عصبی نیز استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha