دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11744

تمامی تركیبات سمی مكانیزم اثرشان شبیه هم است و تنها از لحاظ قدرت ایجاد مسمومیت متفاوتند و در صورت رعایت نكردن اصول ایمنی نظیر استفاده از دستگاه تهویه، ماسك، دستكش عوارضی را در پی دارد.

دكتر شاهین شادنیا رییس بخش ICU مسمومین بیمارستان لقمان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در گفت وگو با  ایسنا با تاكید براین كه هیچ ماده شیمیایی حتی داروها بدون عوارض نیستند، افزود: تركیبات حشره كش‌ها كه مصارف خانگی دارند به خصوص در فصل تابستان كه سمپاشی بیشتر است در صورت رعایت نكردن نكات ایمنی عوارضی را در پی دارد.

دكتر شادنیا درباره تماس سم با پوست بدن در صورت استفاده نكردن از دستكش و ماسك گفت: در بیشتر موارد نیز برای اینكه سمپاشی موثرتر باشد با بستن پنجره‌ها و خاموش كردن دستگاه تهویه فضای بسته‌ای را در خانه ایجاد می‌كنند و بعد از سمپاشی نیز در خانه كارهای روزمره خود را انجام می‌دهند كه بسیار مضر است. هم چنین توصیه می‌شود از 48 تا 72 ساعت وارد محل سمپاشی شده نشوید.

وی شدت سمیت زایی مواد را متفاوت دانست و اظهار كرد: یكی از مشخصات سموم حلالیت بالای آنها در چربی‌هاست كه از راه تماس با پوست و استنشاق، جذب بدن می‌شود و با توجه به نوع و مقدار سموم و مدت زمان استفاده از آن درجه‌های مختلفی از مسمومیت را ایجاد می‌كند.

رییس بخش ICU مسمومین بیمارستان لقمان حكیم از آب ریزش بینی و چشم، حالت تعریق، دل درد و دل پیچه به عنوان علایم خفیف مسمومیت‌ها نام برد و ادامه داد: در موارد پیشرفته علایمی نظیر ضعف و پرش عضلانی، افزایش ضربان قلب و در موارد بسیار شدید كاهش سطح هوشیاری، تشنج به وجود می‌آید.

این متخصص سم شناسی، ترشحات زیاد راه‌های تنفسی، انقباض راه‌های هوایی و كاهش قدرت عضلات برای انجام عمل تنفس را از عوارض مهم تماس سم با بدن دانست كه منجر به بروز اختلال دستگاه تنفسی و ایجاد حالت خفگی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha