عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مصرف قرص‌های لاغری می‌تواند نامنظمی شدید ضربان قلب را ایجاد کند و در برخی موارد منجر به ایست قلبی و مرگ ناگهانی شود.

مصرف‌کنندگان قرص‌های لاغری منتظر مرگ ناگهانی باشند

سلامت نیوز : مسعود اسلامی با بیان این که مصرف قرص‌های لاغری عوارض شدیدی بر ضربان قلب دارد اظهار داشت: مصرف قرص‌های لاغری مخصوصا نوع گیاهی به دلیل افزودن موادی به آنها موقع ساخت می‌تواند نامنظمی شدید ضربان قلب را موجب شود.

وی افزود:‌موارد متعددی در مجلات معتبر دنیا درباره مرگ ناگهانی استفاده کنندگان از این قرص‌ها گزارش شده است.

استادیار گروه قلب و عروق بیمارستان امام خمینی (ره) به فارس گفت:‌هفته گذشته خانم جوانی را در بیمارستان بستری کردم که از قرص‌های لاغری که در ماهواره تبلیغ می‌شد استفاده کرده بود و به دلیل نامنظمی ضربان قلب ناچار شدیم برای او باتری قلب بگذاریم.

وی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در زمینه اطلاع‌رسانی نسبت به عوارض این قرص‌ها اظهار داشت: باید نسبت به مصرف این قرص‌ها اطلاع‌رسانی شود زیرا ایست قلبی و مرگ ناگهانی نتیجه مصرف قرص‌های لاغری است.

دبیر علمی شانزدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های قلب و عروق ادامه داد:‌بسیاری از این داروهای گیاهی کاهش وزن در کشورهای غربی ممنوع است حتی آنهایی که در دو سال گذشته در این کشورها ساخته شده و پرستاران زیادی نیز پیدا کرده بودند به دلیل عوارض قلبی از بازار جمع‌آوری شده‌ است.

اسلامی در پاسخ به این سوال که مصرف ونوستات چه عوارضی در پی خواهد داشت گفت:‌ونوستات باید با تجویز پزشک باشد برخی تصور می‌کنند باید روزانه سه قرص ونوستات بخورند تا لاغر شوند در حالی که این دارو وقتی موثر است که قبل از خوردن غذایی چرب مصرف شود مثلا فردی در مهمانی یک عدد ونوستات می‌خورد تا چربی آن غذا جذب نشود در بهترین شرایط ونوستات اگر به طور منظم و قبل از غذای اصلی مصرف شود بنابر این می‌تواند سه درصد وزن را کاهش دهد بنابر این نباید انتظار چشمگیری از ونوستات در دراز مدت داشته باشند.

دبیر علمی شانزدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های قلب و عروق افزود:‌تغییر سبک زندگی با ورزش و مصرف غذاهای طبیعی در کاهش وزن و سلامت افراد بسیار موثر است.

وی با اشاره به مکانیسم اثر قرص‌های لاغری گفت: این قرص‌ها شبیه آمفتامین‌ها عمل می‌کنند مانند آنچه در شیشه وجود دارد مکانیسم اینها به گونه‌آی است که بر سیستم قلب و ضربان آن اثر می‌گذارند و ضربان قلب را به شدت افزایش می‌دهند.

وی افزود: در موارد شدید آریتنی بطنی ایجاد می‌کنند که منجر به  ایست قلبی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: مصرف شیشه عضله قلب را ضعیف می‌کند و موجب می‌شود تا عضله قلب تنها 15 درصد کار کند بنابر این باید نسبت به عوارض قلبی که در پی مصرف شیشه و قرص‌های لاغری که به نظر می‌رسد ترکیباتی مشابه آمفتامین‌ها دارند هشدار داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha