دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1188

تخم مرغ یکی از مواد پر مصرف در پخت بسیاری از غذاهاست بنابراین خرید تخم مرغ هایی تازه و سالم بسیار مهم است.

تخم مرغ های سالم را بشناسید
به گزارش سلامت نیوز،زمانی که تخم مرغ بسته ای می خرید ، همیشه در آن را باز کنید تا مطمئن شوید که تخم مرغ ها بی عیب و بدون ترک خوردگی هستند. به هنگام انتخاب و خرید تخم مرغ نکات زیر را به خاطر داشته باشید:
- تخم مرغ های سالم باید با توجه به وزنشان سنگین باشند.
- باید پوسته ای سخت و محکم داشته باشند. زمانی که تخم مرغ را در ظرفی می شکنیم ، زرده آن باید گرد و برجسته و سفیده آن ژله مانند باشد.
- برای تست تازگی تخم مرغ ، یک تخم مرغ را داخل کاسه ای پر از آب بیندازید. اگر تخم مرغ در ته ظرف ته نشین شد تازه است ولی اگر تخم مرغ روی آب شناور ماند دلیل بر کهنه بودن آن است چرا که داخل تخم مرغ های کهنه هوای بیشتری وجود دارد و این امر موجب معلق ماندن آنها می شود.
- اگر تخم مرغی به شانه تخم مرغ چسبیده است و نمی توانید آن را جدا کنید، ما به شما پیشنهاد می کنیم که کمی جعبه شانه تخم مرغ را خیس کنید تا بتوانید تخم مرغ را به آسانی از جعبه آن جدا کنید.
- سعی کنید تخم مرغ ها را در قسمتی از یخچال خود نگهدارید که برای مدت طولانی تری تازه بمانند. اگر شما آنها را داخل در یخچال که جای مخصوص تخم دارد نگه دارید ، تنها برای 10روز تازه خواهند ماند اما اگر آنها را داخل جعبه ای در قسمت پایین یا کف یخچال قرار دهید برای حداقل سه هفته تازه باقی می مانند. تخم مرغ ها را در جایی نگهدارید که سر تیزتر آن به سمت پایین قرار گیرد. تخم مرغ ها وقتی در دمای معمولی اتاق استفاده می شوند طعم بهتری دارند. بنابراین یک ساعت قبل از پخت یا نیمرو کردن تخم مرغ ، آن را از یخچال درآورید و در هوای اتاق نگهدارید.
- سفیده های تخم مرغ را که استفاده نشده اند می توان در یخچال نگهداری کرد البته باید روی سطح ظرفی که با سفیده پر شده است کمی آب سرد ریخت و در این صورت می توان آنها را برای چندین روز بلا استفاده نگه داشت.
- اگر می خواهید که سفیده تخم مرغ به هنگام نیمرو کردن زودتر سفت شود کمی نمک روی سفیده بپاشید.
- برای تهیه املتی خوشرنگ و پف دار، کمی آرد ذرت به تخم مرغ ها قبل از هم زدن آنها اضافه کنید.
- برای جلوگیری از ترک خوردگی تخم مرغ ها به هنگام آبپز شدن ، پوست تخم مرغ را با سوزنی قبل از آبپز کردن سوراخ کنید. البته احتمال شکستن تخم مرغی که در آب سرد یا ولرم قرار داده می شود و بتدریج آب آن به جوش می آید کمتر است ، اما احتمال شکستن تخم مرغ هایی که از ابتدا داخل آب جوش انداخته می شود بیشتر است.
- اگر تخم مرغی داخل آب جوش ترک برداشت فورا_ کمی سرکه داخل آن بریزید تا به این ترتیب از بیرون زدن سفیده از تخم مرغ اجتناب کنید.
- اگر پس از اتمام زمان آبپز شدن تخم مرغها، آنها را فورا در آب سرد بیندازید دیگر لبه های سفیده تخم مرغ تیره و یا سیاه رنگ نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha