یك عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: با تامین نیازهای اولیه پزشكان، اكثریت آنان با حقوق كمتر از بخش خصوصی نیز داوطلب خواهند بود كه تمام وقت برای دولت كار كنند و همه‌ی وجودشان را برای خدمت به مردم گذاشته و دغدغه خاطر بخش خصوصی را نخواهند داشت.

سیدعلیرضا مرندی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تبریك روز پزشك، با بیان این‌كه باید پزشكان تمام تلاش خود را به كار گرفته تا سلامت را به معنی جامع آن ببینیم و فقط بر روی مسایل درمان متمركز نكنیم، اظهار كرد: پیشگیری از مشكلات پیش از رسیدن به درمان باید مورد توجه قرار گیرد و حتی مهم‌تر از پیشگیری، ارتقای سلامت جامعه است كه عمدتا به آموزش به افراد و جامعه بازمی‌گردد، تا هركس مساله‌ی سلامت را در حد ممكن درك كند و بتواند در تامین و حفظ ارتقای سلامت مشاركت كند.

نماینده‌ی مردم تهران در خانه ملت با بیان این‌كه آموزش به مردم و فرهنگ‌سازی در این زمینه و از بین بردن موانع سلامت به دست دولت و جامعه پزشكی است، تصریح كرد: به طور مثال اگر درباره مضرات سیگار با مردم سخن بگوییم، اما قانون مبارزه با دخانیات را نداشته باشیم، باز هم ممكن است كه موفق نشویم. بنابراین ضمن این‌كه باید مردم را مرتب نسبت به مسایل سلامت آموزش دهیم، باید موانع موجود را هم برداریم تا جامعه سلامت خود را ارتقا دهد.

به گفته‌ی وی، اگر آموزش‌ها برای ارتقای سلامت به درستی صورت گرفته و به پیشگیری قبل از درمان توجه كنیم، می‌توان با اعتبارات محدودتری سلامت مردم را بهبود دهیم، چرا كه اگر فقط اعتبارات را صرف درمان كنیم، نمی‌توان سلامت را ارتقا داد.

مرندی با بیان این‌كه با توجه به پیشگیری و اهمیت به آن می‌توان از سرطان‌ها، دیابت، فشار خون و سكته مغزی جلوگیری كرد، افزود: پیشگیری برای این مسایل راهكار دارد و بستگی به شیوه‌ی زندگی، تغذیه و ... دارد، بنابراین در این شرایط علاوه بر بالا بردن سلامت جسمی مردم، صرفه‌جویی اقتصادی زیادی به همراه دارد.

وی تصریح كرد: پزشكان باید خود را مسوول دانسته و به مردم به طور اعم و سیاست‌مداران و سیاستگذاران كشور به طور اخص آموزش دهیم تا همه به مساله‌ی سلامت آگاه شوند كه همه تمام تلاش‌شان بر درمان نبوده و بر مساله پیشگیری نیز دقت كنند.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌كه آمریكا با بیش از 7 هزار و 500 دلار سرانه بهداشت و درمان نتوانست پاسخگوی مردم باشد و به فكر راه و چاره افتادند، عنوان كرد: بنابراین ما اگر بخواهیم هرچه اعتبار داریم را برای درمان اختصاص دهیم، غیرممكن است كه به جایی برسیم، بلكه باید كاری كرد كه سطح سلامت جامعه ارتقا یابد و از بروز بیماری‌ها جلوگیری شود.

وی در مورد مشكلات پزشكان گفت: پزشكان با توجه به گذراندن زمان طولانی برای اخذ تخصص و فوق تخصص خود، سربازی و گذراندن طرح نیروی انسانی، در سن بالا وارد بازار كار می‌شوند و نگران آینده‌ی خود هستند و ممكن است مسایل اقتصادی برای آنان بسیار بزرگ‌تر باشد، بنابراین اگر دولت، پزشكان را یا در بخش خصوصی و یا دولتی تمام وقت كند، بسیاری از مشكلاتشان حل می‌شود و در مقابل این كار آنان، دولت تسهیلات مسكن و نیازهای اولیه پزشكان را فراهم كند.

به گفته‌ی این نماینده‌ی مجلس، در این شرایط با تامین نیازهای اولیه، پزشكان دیگر مجبور نیستند كه نگران آینده‌ی خود باشند و بدون نگرانی مالی هم و غم خود را برای ارایه‌ی خدمت به مردم و خدمت به آموزش و پرورش می‌گذارند و این توقع وجود نخواهد داشت كه حقوق هنگفت بگیرند.

وی در ادامه گفت: با تامین نیازهای اولیه پزشكان، اكثریت آنان با حقوق كمتر از بخش خصوصی نیز داوطلب خواهند بود كه تمام وقت برای دولت كار كنند و همه‌ی وجودشان را برای خدمت به مردم گذاشته و دغدغه خاطر بخش خصوصی را نخواهند داشت؛ چرا كه بخش خصوصی دولت را نابود می‌كند و بیمارستان‌های دولتی در رقابت با بخش خصوصی در حال از بین رفتن هستند و بخش اعظمی از وقت اساتید و پزشكان، صرف بخش خصوصی و كمتر صرف بخش دولتی می‌شود.

مرندی در پایان افزود: اكثر پزشكان بیشتر وقت خود را در بخش خصوصی و كمتر به بخش دولتی اختصاص می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha