یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 119800

کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه عنوان کرد: پس از بیماری‌های قلبی، «تروما» بیشترین میزان مرگ و میر را در دنیا دارد.

سلامت نیوز: کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه عنوان کرد: پس از بیماری‌های قلبی، «تروما» بیشترین میزان مرگ و میر را در دنیا دارد.

شهریار نوری‌الاصل در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه "تروما" بالاترین میزان مرگ و میر دنیا را بعد از سکته قلبی دارد، عنوان کرد: در علم پزشکی به هر نوع ضربه، جراحت، آسیب و حادثه وارد شده به بدن انسان "تروما" گفته می‌شود.

وی اظهار کرد: تروما از نظر روانشناختی نیز تجربه‌ای هیجانی دردناک، پریشان کننده و ناگهانی است که می‌تواند عامل انسانی یا طبیعی داشته باشد. زلزله، سیل و آتشفشان از تروماهای طبیعی به شمار می‌روند. مواردی از جمله تصادفات، جنگ، آتش‌سوزی و شکنجه نیز از تروماهای انسانی به شمار می‌روند.

نوری‌الاصل با اشاره به وجود انواع ترومای سر، سینه، شکم، صورت، طناب نخاعی، لگن و بافت‌های نرم عنوان کرد: ترومای احشا و اندام داخلی بدن می‌تواند به دنبال تصادف با وسیله نقلیه یا سقوط از ارتفاع در افراد ایجاد شود.

وی در اینباره افزود: ترومای سر (مانند ضربه مغزی) می‌تواند با علائمی از جمله سردرد بیش از یک ساعت، تهوع، استفراغ، عدم تعادل، گفتن عبارات نامربوط و بی‌معنا، نامتقارن بودن مردمک‌های چشم و عدم پاسخ به سوالی در مورد گذشته همراه باشد.

وی عنوان کرد: در ترومای شکم و خونریزی‌های داخلی نیز نشانه‌هایی از جمله کاهش هوشیاری، بیهوشی، تنفس سریع و سطحی، تشنگی، رنگ پریدگی صورت و لب، کاهش فشار خون، شوک، وجود خون در ادرار و سفتی شکم در مصدوم ظاهر خواهد شد. در ترومای طناب نخاعی یا آسیب نخاعی نیز اختلالات حسی و حرکتی از مهم‌ترین نشانه‌هاست. تصادفات شایع‌ترین علت آسیب‌های نخاعی به شمار می‌روند.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه عنوان کرد: این نوع تروما به دنبال ضربه‌های وارد شده به ستون مهره‌ها، کشیدگی نخاع، شکستگی در ناحیه ستون مهره‌ها، در رفتگی ستون فقرات و آسیب به دیسک بین مهره‌ای ایجاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha