مدیركل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت از كاهش میزان اسید چرب ایزومر ترانس روغن‌های نباتی جامد مصرف خانوارهای ایرانی به زیر10 درصد خبر داد و گفت: ایزومر ترانس روغن‌ها از مواردی است كه سلامت مصرف كنندگان را به خطر می‌اندازد.

دكتر هدایت حسینی در گفت وگو با ایسنا، اسیدهای چرب از نوع ایزومر ترانس را عاملی برای ایجاد بیماری‌های قلب و عروق برشمرد و افزود: هم اكنون بر اساس برنامه زمان بندی شده وزارت بهداشت، میزان اسید چرب از نوع ایزومر ترانس روغن‌های نباتی جامد به زیر10 درصد رسیده است و از برنامه‌های آتی كاهش این اسید چرب به میزان دو درصد است.

وی، به مصارف صنعتی و خانگی روغن‌های نباتی جامد اشاره كرد و افزود: این كاهش میزان اسید چرب ایزومرترانس شامل روغن‌های خانگی است و روغن‌های جامد نباتی صنعتی همچنان از اسید چرب ایزومرترانس بالایی برخوردارند.

مدیركل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت با بیان این كه بر اساس مذاكرات صورت گرفته با صنعت داخلی، میزان اسید چرب ترانس كاهش یافته است، یادآور شد: در فرآیند جامد سازی روغن نباتی مایع، اسیدهای چرب غیراشباع و سودمند برای بدن به اسید چرب اشباع تبدیل و سلامت مصرف كننده را تهدید می‌كند.

دكتر حسینی، با توصیه به هموطنان مبنی برارجحیت مصرف روغن نباتی مایع بر نوع جامد در ادامه به پیشرفت خوب حاصل شده در این زمینه اشاره كرد و گفت:‌ در سال 81 میزان مصرف روغن نباتی جامد90 و میزان مصرف روغن نباتی مایع 10 درصد گزارش شده بود، حال آن كه هم اكنون بر اساس آخرین اطلاعات و آمار موجود كشوری میزان مصرف روغن نباتی جامد در كشور 56 و روغن نباتی مایع 44 درصد است.

وی با اشاره به وجود سیاست‌های اجباری استاندارد ملی ایران در خصوص میزان 10 درصدی اسیدهای چرب از نوع ایزومر ترانس روغن‌های نباتی جامد افزود: هم اكنون می‌كوشیم با اعمال سیاست‌های تشویقی، تولیدكنندگان روغن‌های نباتی جامد را به سمت كاهش میزان اسید چرب ترانس زیر 10 درصد تشویق كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha