رییس مركز توسعه و شبكه ارتقای سلامت وزارت بهداشت، با بیان این كه هم اكنون بیش از 95 درصد جمعیت روستایی با برخورداری از 17 هزار و 325 خانه بهداشت و2 هزار و 407 مركز بهداشتی درمانی روستایی تحت پوشش خدمات ومراقبت‌های اولیه بهداشت درمانی قرار دارند، گفت: هم اكنون 30 هزار بهورز در این مراكز در حال فعالیت هستند.

دكتر محمد اسماعیل مطلق، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه خانه بهداشت محیطی‌ترین واحد ارایه خدمات روستایی در نظام شبكه است، اظهار كرد: این واحد به طور میانگین یك‌هزار تا یك هزار و 500 نفر جمعیت را پوشش می‌دهد.

وی، از وظایف اصلی بهورزان را ارایه مراقبت‌های اولیه بهداشتی درمانی به جمعیت تحت پوشش برشمرد و افزود: هر خانه بهداشت یك یا چندین روستا را تحت پوشش قرار می‌دهد.

دكتر مطلق، با بیان این كه بهورزان از دیرباز نقش اساسی در موفقیت نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی درمانی كشور داشته‌اند، یادآور شد: مهم‌ترین علت موفقیت انتخاب بهورزان ازمتن جامعه است كه سبب شده ارتباط معنی داری با مردم برقرار كنند.

وی، بهورزان را ارایه دهندگان خدمات چند پیشه‌ای دانست و افزود: این افراد مهارت‌های كافی برای ارایه خدمات بهداشتی درمانی به ویژه درزمینه بهداشت باروری، مراقبت از بیماری‌ها و بهداشت محیط كسب كرده‌اند.

رییس مركز توسعه شبكه و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، خدمات خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشت را در زمینه بهداشت محیط، كار، مدارس، دهان و دندان، توانبخشی مبنی بر جامعه برشمرد و افزود: در دوره دو ساله آموزش بهورزی، مهارت آموزشی مبتنی بر شرح وظایف و برمبنای برنامه‌های جاری و افق‌های آینده براساس نیاز مناطق است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha