یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12092

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با اعلام این كه تقریبا تمام داروهای پیوندی بیماران كلیه در داخل تولید می‌شود، گفت: شرایط برای توسعه صنعت داروسازی بسیار بهتر از گذشته فراهم است. اكنون نزدیك به 40 پروانه برای تاسیس كارخانجات داروسازی با سرمایه گذاری بیش از هزار میلیارد تومان از وزارت بهداشت گرفته شده است.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، سیاست گذاری برای در دسترس بودن داروها با كیفیت و قیمت مناسب را از وظایف وزارت بهداشت دانست و افزود: در دسترس بودن دارو همیشه امكانپذیر نیست، این در حالی است كه طی چند سال اخیر در دسترس بودن داروها برای مردم به جز اقلام معدودی تضمین شده است.

وی افزود: سیاست وزارت بهداشت برای در دسترس بودن دارو، تولید دارو در داخل كشور است. به این ترتیب با تولید دارو در داخل، قیمت برای مصرف كننده پایین‌تر بوده از طرف دیگر با تولید داخل بحث‌های اقتصادی و اشتغال نیز مطرح می‌شود. این سیاست تولید داخل در دولت نهم نیز ادامه دارد.

وی با بیان این كه در حال حاضر از نظر كمی حدود 95 درصد داروهای مورد نیاز در داخل تولید می‌شود، افزود: علی رغم وجود انواع داروهای خارجی در بازار، این تولید 95 درصدی داخلی حفظ شده است. همچنین اكنون حدود 45 درصد مواد اولیه دارو در داخل تولید می‌شود، از طرف دیگر همه مواد بسته بندی برای اشكال مختلف دارویی در كشور تولید می‌شود. در مجموع می‌توان گفت صنعت داروسازی، صنعتی است كه خود كفایی زیادی دارد.

دیناروند با اشاره به مشكلات موجود در صنعت داروسازی افزود: مشاهده می‌شود كه با وجود شرایط سخت كنونی و فشارهای جدی خارجی، تولید كارش را ادامه داده و از طرف دیگر به رقابت با انواع خارجی می‌پردازد. این امر ناشی از آن است كه بخش عمده‌ای از صنعت دارویی كشور به تولید داخل وابسته است.

وی افزود: طی سه سال گذشته حدود 200 میلیون دلار صادرات دارویی صورت گرفته است. این در حالی است كه جا برای توسعه زیاد است. ورود به عرصه‌های جدید در صنعت داروسازی از دیگر اقدامات انجام شده است. به این ترتیب محصولات پیچیده دارویی در زمینه بیوتكنولوژی در داخل تولید می‌شود. اكنون تقریبا برای تولید كلیه داروهای مورد نیاز بیماران خاص در داخل سرمایه گذاری شده و شاهد هستیم كه طی چند سال گذشته این محصولات كم كم وارد بازار شده‌اند.

دیناروند دراین باره افزود: تقریبا كلیه داروهای پیوندی در داخل تولید می‌شود، این در شرایطی است كه كشور ما یكی از كشورهای برتر پیوند كلیه بوده و میزان پیوند كلیه در آن بالاست. آمارها نشان می‌دهند كه میزان موفقیت پیوند با داروهای ایرانی با انواع خارجی تناقضی ندارد.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با بیان این كه 40 پروانه از وزارت بهداشت برای تاسیس كارخانجات دارویی جدید با سرمایه گذاری بیش از هزار میلیارد تومان گرفته شده است، افزود: اكثر این كارخانجات از طرف بخش خصوصی است. به این ترتیب حداقل 5 تا 6 كارخانه در سال جاری افتتاح می‌شود. خطوط جدید داروسازی از استانداردهای بین المللی تبعیت می‌كند. بنابراین آینده خوبی برای صنعت داروسازی كشور پیش بینی می‌شود.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در صنعت داروسازی افزود: مسائل نقدینگی از جمله بحران‌های جدی در صنعت داروسازی است. سیستم‌های بانكی با وجود فشارهای بین المللی در این زمینه از صنایع داروسازی حمایت نمی‌كند. حتی كمبود بودجه در وزارت بهداشت، صنعتی داروسازی را تهدید می‌كند. در حال حاضر بیمارستان‌های دولتی حدود 150 میلیارد تومان به شركت‌های پخش بدهكارند، به این ترتیب شركت‌های داروسازی با وجود كسری نقدینگی بسیار آسیب پذیرند.

دكتر دیناروند در پایان با تاكید بر ضرورت حمایت از بیماران خاص افزود: در حال حاضر برای حمایت از این بیماران به مبلغی حدود 2 برابر مبلغ فعلی نیاز است. امیدواریم با پیگیریهای دولت و مجلس كسری اعتبار یارانه دارویی جبران شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha