سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1212

مدیر اداره كل سلامت شهرداری تهران، افزایش تراكم جمعیت، آلودگی هوا، عدم توزیع مناسب خدمات سلامت و افزایش حوادث ترافیكی را از عمده چالش‌های حوزه سلامت در تهران خواند و گفت: شایع ترین علت مرگ در تهران ایست قلبی ناشی از آلودگی هواست اما در حال حاضر معضل حوادث ترافیكی تهران بیش از سایر چالش‌های حوزه سلامت نگران كننده است زیرا در هر 9 دقیقه یك تهرانی جان خود را بر اثر حوادث ترافیكی از دست می‌دهد.

چالش های جدی حوزه سلامت در تهران

دكترعباس استاد تقی زاده در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینكه اداره كل سلامت شهرداری تهران با همكاری گروهی پژوهشگر، چالش های حوزه سلامت شهر تهران در پایان سال 85 را استخراج كرد، گفت: شهر تهران در حوزه سلامت با چالش‌های جدی روبروست.البته اگر شاخص‌های كلی سلامت را درنظر بگیریم جایگاه تهران نسبت به شهرهای دیگر كشور وضعیت مناسبتری دارد اما این شهر نیز از مشكلات خاص كلان شهرها مستثنی نیست.

 

به طور متوسط هر 500 نفر تهرانی در یك كیلومتر مربع زندگی می‌كنند


افزایش جمعیت، بیكاری و عدم توزیع مناسب خدمات سلامت در تهران از چالش‌های جدی حوزه سلامت

به گفته وی، افزایش جمعیت و در نتیجه افزایش تراكم جمعیت با بیش از 500 نفر در كیلومتر مربع، مشكلات زیست محیطی از جمله آلودگی هوا، افزایش سن ازدواج، افزایش طلاق و رشد بیكاری و عدم توزیع مناسب خدمات سلامت بین مناطق شمالی و جنوبی در شهر تهران از چالش های جدی حوزه سلامت بشمار می‌رود.


در هر 9 دقیقه یك حادثه ترافیكی رخ می‌دهد


بیش از 40 هزار حادثه ترافیكی تا پایان آبان ماه امسال


مدیراداره كل سلامت شهرداری، حوادث را نیزازعمده معضلات كلان شهر تهران خواند و بیان كرد: افزایش حوادث در كودكان به ویژه در فروردین ماه و سه ماه تابستان نشان از این است كه در تهران معضل حوادث به خصوص حوادث ترافیكی از مشكلات اصلی در حوزه سلامت این شهر است.

وی اعلام كرد: طبق گزارشات دوربین‌های معاونت حمل و نقل و ترافیك درهر9 دقیقه یك حادثه ترافیكی در تهران رخ می‌دهد و طبق آمار تا پایان آبان ماه امسال بیش از40 هزار واقعه حمل و نقل و ترافیك توسط دوربین‌ها در تهران به ثبت رسیده است.

 

آمار كشته شدگان در حوادث ترافیكی تهران بیش از آمار متوسط دنیاست


یك سوم از كشته شدگان ترافیكی عابرین پیاده هستند

دكتر تقی زاده با بیان اینكه یك سوم از كشته شدگان درحوادث ترافیكی تهران عابرین پیاده هستند، به ایسنا گفت: آمار كشته شدگان درحوادث ترافیكی در دنیا به طوركل بسیار كمتر و تنها 10 درصد است. این تفاوت آماری عدم فرهنگ سازی لازم برای عابرین پیاده در خصوص استفاده از پل‌های عابر و خطوط مخصوص عابرین را نشان می‌دهد.

 

شایع ترین علت مرگ در تهران ایست قلبی ناشی از آلودگی هواست

وی با تاكید براینكه شهرتهران نیازمند فرهنگ سازی جدی در زمینه عبور و مرور برای عابرین و سواره‌هاست، به وضعیت بحرانی آلودگی هوای تهران اشاره كرد و اظهار داشت: افزایش استرس، اضطراب و بیماریهای مستعد كننده نظیرایست قلبی از مهمترین نتایج نامطلوب افزایش آلودگی هوا در تهران است. زیرا در 6 ماهه اول امسال 24 هزار شهروند تهرانی فوت كردند كه شایع ترین علت این مرگ ها ایست قلبی گزارش شد.

 

پروژه محله سالم در بیش از 50 محله تهران درحال اجراست

مدیراداره كل سلامت شهرداری تهران، اجرای پروژه شهر سالم در تهران را بسیار موفق توصیف و عنوان كرد: با توجه به موفقیت پروژه شهر سالم در بهبود وضعیت سلامت در شهر تهران، اداره كل سلامت شهرداری تهران پروژه محله سالم را در بیش از 50 محله تهران آغاز كرده و اجرای این پروژه در سال 86 ادامه خواهد یافت.

وی محور اصلی پروژه محله سالم را خانه‌های سلامت خواند و بیان كرد: ازاقدامات دیگراداره كل سلامت شهرداری تهران، راه اندازی بیش از 30 مركزارتقای سلامت در شهر تهران در سال 85 است كه این مراكز خانه‌های اسباب بازی و مراكز آموزش مهارت‌های رفتاری كودكان را شامل می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha