یک نشریه‌ پزشکی از افزایش اعتیاد در میان بیماران هموفیلی در ایران خبر داده است.

افزایش اعتیاد در میان بیماران هموفیلی در ایران

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، نتایج حاصل از تحقیقات یک گروه پنج نفره از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز نشان می‌دهد بیش از ۳۹ درصد از مبتلایان هموفیلی در ایران به دلیل نگرانی‌های اجتماعی دچار وابستگی به داروهای روانگردان شده ‌اند.

نتایج این مطالعه در شماره فوریه نشریه‌ علمی "رفتارهای اعتیادی" چاپ شده است.

آمار ارائه شده در این تحقیق حاکی‌‌ است که ۳۷ درصد از مبتلایان به هموفیلی در ایران از سیگار، ۳۰ درصد از آن‌ها از تریاک و ۲۲ درصد دیگر از الکل به عنوان موادی که باعث کاهش نگرانی‌هایشان می‌شود استفاده می‌کنند.

براساس این مطالعه عدم تمایل کارفرمایان به استخدام بیماران هموفیلی و نرخ پایین‌تر ازدواج در میان مبتلایان آنها از جمله مهمترین عوامل نگرانی‌های اجتماعی این دسته از بیماران به حساب می آید.

علاوه بر این، چنین وابستگی دارویی در میان بیمارانی که تشکیل خانواده داده ‌اند بیشتر از بیماران مجرد است زیرا به عقیده‌ پژوهشگران احتمال انتقال وراثتی بیماری به فرزندان مانع اصلی به ثمر رسیدن بسیاری از ازدواج‌ها در میان بیماران مبتلا به هموفیلی ا‌ست.

گرچه گروهی از بیماران، لذت ناشی از سرخوشی را به عنوان عاملی برای استفاده از داروهای روانگردان معرفی کرده ‌اند اما پیش از آن و با فاصله‌ آماری زیاد به استفاده از روانگردان‌ها برای رهایی از فشارهای عصبی اشاره شده است.

سومین دلیل استفاده از سیگار، مواد مخدر و الکل در میان بیماران هموفیلی، درگیری آن‌ها با افسردگی بوده است.

بنا بر آنچه در گزارش جدید آمده وابستگی ۳۹ درصد از جمعیت مبتلایان به هموفیلی در ایران به داروهای روانگردان نشانه ‌‌ای از وخامت شرایط اجتماعی برای این گروه از بیماران به شمار می‌رود.

محققان به سازمان‌های بهداشتی ایران توصیه کرده ‌اند که برای مهار این پدیده به آموزش بیشتر مددکاران اجتماعی بپردازند تا از راه ارتباط آن‌ها با بیماران زمینه‌ فعالیت‌های اجتماعی بیشتر برای بیماران هموفیلی فراهم شود.

هموفیلی نوعی بیماری وراثتی است که خون مبتلایان به این بیماری به دلیل فقدان یا کمبود عامل انعقادی از سرعت انعقاد کمی برخوردار است بنابراین توقف خونریزی در بیماران مبتلا به هموفیلی به سختی صورت می‌گیرد. از جنبه‌ ژنتیکی هموفیلی به ۳ نوع اِی، بی و سی تقسیم شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha