چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1218

دانشمندان می گویند ماده ای که از مخلوط جلبک دریایی و مدفوع مرغ ساخته می شود ممکن است راه حلی برای رفع کمبود آب برای کشاورزی در جهان باشد.

راه حل تازه برای رفع مشکل کمبود آب کشاورزی


به گزارش خبرنگار محیط زیست سلامت نیوز به نقل ازبی بی سی،پژوهشگران مسائل جوی می گویند کمبود آب یکی از پی آمدهای گرمایش زمین خواهد بود که راهی برای گریز از آن نیست.

این کمبودها در زمانی که انتظار می رود جمعیت جهان ۵۰ درصد افزایش یابد، تاثیر منفی در تولید جهانی مواد غذایی خواهد گذاشت.

اکنون پژوهشگرانی که در سانفرانسیسکو در کنفرانس"انجمن آمریکایی برای پیشبرد علم" شرکت دارند، در جریان جزییات ماده ای که اززباله های ارگانیک ساخته می شود و می تواند روش استفاده از آب در کشاورزی را عوض کند قرار گرفته اند.

در تهیه این ماده که به شکل پودر است از مواد قابل تجزیه زیست شناختی( biodegradable ) از جمله جلبک دریایی و مدفوع مرغ استفاده می شود.

هنگامی که این گرد با خاک مخلوط می شود حالت اسفنجی پیدا می کند و می تواند باران را در زمین نگاه داشته و به کشت محصولات در محل های بی نهایت خشک مانند صحراها کمک کند.

این روش در نیجریه مورد آزمایش قرار گرفته و در کشت ذرت با استفاده از آب کم، بسیار موفقیت آمیز بوده است.

پرفسور تورلیف بیلستد، از دانشگاه استاونجر، در نروژ که این سیستم را آزمایش کرده است می گوید این سیستم می تواند به کشورهای در حال توسعه کمک فراوانی کند:

"شما می توانید مقدار ثابتی آب برای آبیاری داشته باشید و اگر ۷۰ درصد این آب در اثر تبخیر از بین برود طبیعی است که این آب به هدر رفته است. اما اگر وسیله ای داشته باشید که بتواند آب را نگاه داشته و مانع تبخیر آن شود می توانید با آب کمتر به همان اندازه سابق کشت و زرع کنید یا اینکه منطقه زیر کشت خود را افزایش دهید و با مقدار آبی که قبلا به هدر می رفته درختان بیشتری بکارید."

پژوهشگران همچنین می گویند این سیستم می تواند با کمک به کاشتن درختان در نقاطی که به طور معمول عمدتا صحراست، به کاهش گرمایش زمین کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha