مدیر عامل سازمان بیمه خدمات درمانی گفت: اعتبار خاص و جداگانه‌ای برای اجرای طرح پزشك خانواده در شهرها نداریم. كارگروه رئیس جمهوری نیز برای اجرای این طرح در شهرها هنوز به جمع‌بندی نرسیده است.

صادق رجایی در گفت‌و‌گو با  فارس، افزود: كارگروه رئیس جمهوری برای اجرای طرح پزشك خانواده در شهرها تاكنون چندین بار تشكیل جلسه داده است و پیشنهادهایی نیز از سوی وزارت بهداشت برای این كار مطرح شده است ولی هنوز درباره نحوه اجرا، كیفیت آن و اعتبارات مورد نیاز اجرای پزشك خانواده در شهرها به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.
وی اضافه كرد: وزارت بهداشت بسته خدماتی پزشك خانواده در شهرها را پیشنهاد داده است و بر اساس این پیشنهاد باید طرح پزشك خانواده امسال در شهرهای زیر 100 هزار نفر اجرا شود اما این كار در زمان حاضر با توجه به اعتبارات موجود قابل اجرا نیست مگر اینكه سطح خدمات پایین‌تری را برای آن تعریف كنیم.
وی گفت: اعتبار مصوب اجرای طرح پزشك خانواده در زمان حاضر 500 میلیارد تومان است كه همه آن برای خدمات سطح یك، دو و سه طرح پزشك خانواده در روستاها شامل خدمات پزشكان خانواده، سطح تخصصی و فوق تخصصی برای روستائیان هزینه می‌شود و هیچ اعتبار جداگانه‌ای برای شروع طرح پزشك خانواده در شهرها در اختیار نداریم.
وی افزود: ممكن است برای گروهی از شهرنشینان كه بیمه شده سازمان بیمه خدمات درمانی هستند بتوان اجرای طرح پزشك خانواده را آغاز كرد اما اعتبار صندوق این بیمه شدگان برای اجرای همه خدمات طرح پزشك خانواده جوابگو نیست و باید خدمات سطح پایین‌تری را برای آنان تعریف كرد یا اعتبار جدیدی از سوی دولت برای اجرای این طرح اختصاص یابد.
رجایی گفت:‌ پیشنهاد دیگری كه از سوی وزارت رفاه برای اجرای طرح پزشك خانواده در روستاها ارائه شده است این است كه فعلاً طرح پزشك خانواده در دو استان كشور به صورت پایلوت در هر 3 سطح اول تا سوم اجرا شود و بعد با استفاده از این تجربه اجرای این طرح در سطح كشور آغاز شود.
وی ادامه داد: در هر صورت هر تصمیم كه در كارگروه رئیس جمهوری درباره اجرای این طرح اتخاد شود توسط سازمان بیمه خدمات درمانی اجرا می‌شود و ما فقط مجری تصمیمات هستیم و هیچ پیشنهاد خاصی نداریم.
مدیر عامل سازمان بیمه خدمات درمانی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس كه چرا حقوق پزشكان خانواده در روستاها دیر پرداخت می‌شود، توضیح داد: سازمان بیمه خدمات درمانی همواره به موقع حقوق پزشك خانواده و تیم سلامت را به وزارت بهداشت پرداخت می‌كند، اكنون هم اعتبار حقوق آنان برای مرداد ماه پرداخت شده است اما پس از پرداخت اعتبار از سوی ما به علت سیكل اداری طولانی و بازگشت به خزانه و دریافت وزارت بهداشت از خزانه ممكن است طول بكشد ضمن اینكه دانشگاه‌های علوم پزشكی نیز ممكن است گردش كار طولانی تری داشته باشند به همین علت حقوق پزشكان و پیراپزشكان در تیم سلامت پزشك خانواده دیر پرداخت می‌شود.
وی گفت: بر اساس تفاهمنامه بین وزارت رفاه و وزارت بهداشت، وزارت رفاه به ازای هر فرد تحت پوشش پزشك خانواده در روستاها 9700 تومان پرداخت می‌كند و این پرداخت البته در صورتی كامل خواهد بود كه پزشك خانواده به طور كامل در محل خدمت حاضر باشد و خدمات دارویی، آزمایشگاهی،‌ رادیولوژی و ارجاع بیماران مطابق تفاهمنامه به طور كامل اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha