نائب رئیس كمیسیون بهداشت مجلس گفت: گر چه برخی از پزشكان متخصص و سرشناس با دریافت پول‌های زیرمیزی حیثیت جامعه پزشكی را خدشه‌دار می‌كنند اما هنوز پزشكانی هستند كه از بیماران نیازمند پول نمی‌گیرند و من تعدادی از آنان را می‌شناسم.

حسین‌علی شهریاری در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش كه چقدر از پزشكان كشور اصول اخلاق پزشكی را رعایت می كنند، توضیح داد: این سوال سختی است و نمی‌توان به راحتی به آن پاسخ دارد زیرا هیچ بررسی آماری در این زمینه انجام نشده است و البته ما در كشور منشور اخلاق پزشكی كه معیار قضاوت در این زمینه باشد نداریم.
وی گفت: همه پزشكان كشور هنگام فارغ‌التحصیل شدن یك برگ سوگندنامه بقراط را قرائت می‌كنند و پای آن را امضا می‌كنند و این تنها اصول اخلاقی است كه پزشكان اخلاقاً به آن متعهد می‌شوند اما به نظر می‌رسد با توجه به شرایط جدید و ورود فناوری‌های نوین در عالم پزشكی لازم است اصول اخلاق پزشكی تدوین شود و در دانشگاه‌های علوم پزشكی برای دانشجویان پزشكی و پیراپزشكی تدریس شود.
وی افزود: شنیده‌ام كه گروه‌هایی اكنون در دانشگاه‌های علوم پزشكی مشغول تدوین اصول اخلاق پزشكی هستند اما هنوز این كار به طور رسمی و قانونی عملیاتی نشده است و بیشتر كارهایی كه تاكنون در این زمینه انجام شده محدود به برگزاری سمینارهای علمی بوده است كه بیشتر از سوی بسیج جامعه پزشكی برگزار شده است.
شهریاری ادامه داد: هنوز اكثریت جامعه پزشكی كه حدود 70 درصدشان پزشكان عمومی هستند، اصول اخلاق پزشكی را رعایت می‌كنند اما عدم رعایت اصول اخلاقی تنها در حوزه پزشكی رخ نمی‌دهد بلكه در زمینه های دیگر نیز بعضا شاهد زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی هستیم اما قطعاً بی توجهی به اصول اخلاقی در بین پزشكان به علت حساسیت شغلشان و چون با سلامت مردم در ارتباط هستند، نگرانی بیشتری ایجاد می‌كند.
وی گفت: بیشترین مشكلات اخلاقی كه در جامعه پزشكی مطرح است به ارتباط مالی بین پزشك و بیمار بر می‌گردد، دریافت پول‌های زیر میزی و پول‌های خارج از تعرفه‌های قانونی مهمترین چالش اخلاقی این حوزه است، بسیاری از بیماران ممكن است به علت نداشتن پول از خدمات پزشكی كه مورد نیازشان است محروم بمانند.
وی افزود: البته بخشی از این مسائل اجتناب ناپذیر است، یك بیمارستان خصوصی برای اینكه اداره شود باید درآمد داشته باشد و نمی‌تواند بدون دریافت پول از یك بیمار كه خدمات مورد نیاز او نیز اورژانسی و حیاتی نیست، خدمت رسانی كند اما یك پزشك می‌تواند به عنوان یك عمل اخلاقی بیماران نیازمند را بدون دریافت پول یا در حدی كه در توان پرداخت اوست، درمان كند.
وی گفت: هنوز پزشكانی هستند كه به اصول اخلاقی پایبند هستند و در مطب آنها نوشته شده است كه از بیماران نیازمند پول دریافت نمی شود یا بیماران در حد توانشان پول پرداخت كنند، خود من چندین نفر از آنها را می‌شناسم كه شاید لازم نباشد نام آنها را اعلام كنم و چنین پزشكانی هم كم نیستند.
وی افزود: با این حال بهترین كار این است كه با تقویت بیمه‌ها و اصلاح ساختار خدمات درمانی در كشور رابطه مالی بین بیمار و پزشك حذف شود در این صورت بسیاری از مسائل اخلاقی موجود در جامعه پزشكی از بین می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha