سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12275

رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برنامه جامع ژنتیک و پیشگیری از بیماریهای ژنتیکی در استانها اجرا می شود.

دکتر "طاهره سماوات" اظهار داشت: در این برنامه تمام بیماری های مربوط به ژنتیک به صورت گسترده سازماندهی شده و به صورت پایلوت در قزوین در حال اجراست.

وی با بیان اینکه همه طرح های پیشگیرانه در زمینه بیماری های مادرزادی، کوروزمی، پی کی یو، هموفیلی و بیماری داسی شکل در برنامه جامع ژنتیک ادغام شده است، افزود: اقداماتی انجام شده است تا خدمات درمانی آسان تر در دسترس مردم روستایی و شهری قرار گیرد و همچنین افرادی که در خانواده خود سابقه بیماری از جمله سرطان را داشته باشند، مشاوره رایگان شوند.

سماوات با اشاره به اینکه ژنتیک علم پایه پزشکی است، گفت: اگر مسئولان حمایت لازم را انجام دهند اجرای این برنامه به مدت پنج سال طول می کشد تا مردم از علم ژنتیک نهایت بهره را داشته باشند.

وی به آمار کشوری در این زمینه اشاره کرد و افزود: در هزار تولد زنده 10 مورد بیماریهای تک ژنی (یک ژن ناقص)، در هزار تولد زنده پنج مورد بیماریهای کوروزمی و در 100تولد زنده پنج مورد بیماری های ژنتیک و مادرزادی بروز می یابد.

وی تصریح کرد: این بیماری ها باعث ایجاد معلولیت و مرگ و میر کودکان می شود و در واقع حجم زیادی مرگ های زیر پنج سال و یکسال مربوط به این بیماریهاست.

سماوات خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم شاخص های مرگ کودکان خود را بهبود ببخشیم باید برنامه های ژنتیک را ساماندهی کنیم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha