كارشناس مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، با هشدار نسبت به نصب آنتن‌های BTS (آنتن‌های مخابراتی شبكه تلفن همراه ) در ادامه بر ضرورت وجود دست كم 5 ویژگی برای احراز شرایط لازم جهت نصب تاكید كرد و افزود: برای اثبات این موضوع ارایه مستنداتی الزامی است.

مهندس علی گورانی، در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه با ارایه مستندات به معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور تاییدیه‌های لازم اخذ خواهد شد، افزود: بدین ترتیب استفاده از این آنتن‌ها از نظر وزارت بهداشت بلامانع است.

وی، میزان پرتودهی، ایمنی نصب آنتن‌ها و این كه اصول فنی در نصب آنان رعایت شده باشد را از ملاك‌های لازم برای كسب تاییدیه برشمرد و یادآور شد: استحكام سازه‌ای آنتن‌های نصب ‌شده برروی آنان نیز الزامی است كه متاسفانه بعضا مشاهده می‌شود كه در مناطق جنوبی شهر تهران این آنتن‌ها بر روی ساختمان‌های فرسوده‌ای نصب می‌شود.

كارشناس مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، با تاكید بر ضرورت نصب هشدار دهنده‌هایی برای تعیین حریم آنتن و دور از دسترس قرار گرفتن عموم، گفت: پرسنلی كه با این آنتن‌ها كار می‌كنند بایستی دوره بهداشت حرفه‌ای و حفاظتی لازم را دیده و واجد مدارك و امكانات حفاظتی باشند.

مهندس گورانی، با بیان این كه چنانچه آنتن‌ها دارای این پنج ویژگی باشند از نظر وزارت بهداشت مجاز تلقی می‌شوند، افزود: برای شناسایی این قبیل آنتن‌ها ارایه مستندات هم الزامی است.

وی، با اشاره به وجود تعداد فراوانی از آنتن‌ها برروی ساختمان‌ها برای پوشش تلفن همراه گفت:‌ آنتن‌های BTS منابع مولد اشعه RF (رادیو فركانسی) با طول موج 900 تا 2000 مگاهرتز هستند كه انرژی اندكی از این طول موج ساطع می‌شود.

كارشناس مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، ادامه داد: اما این بدان معنا نیست كه مقادیر كم انرژی نباید تحت كنترل باشد چون طبق قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب 67 مجلس شورای اسلامی برای هر منبع مولد اشعه باید انرژی‌های ساطع شده از پرتوها اندازه‌گیری و ثبت شود.

مهندس گورانی، با تاكید بر ضرورت حفظ حدود مجاز و استاندارد ملی برای این امواج گفت: با مستند كردن سنجش‌ها، پیمانكار نصاب بهره بردار آنتن‌های BTS موظفند در بدو شروع به كار آنتن‌ها چگالی سنجی كنند و با مستند كردن و ارایه آن به معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور مجوزهای لازم را اخذ كنند.

وی، متولی قانونی این امر را سازمان انرژی اتمی برشمرد و افزود: وزارت بهداشت هم به عنوان ناظر عالی سلامت باید از سلامت آنتن‌ها اطمینان حاصل كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha