سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12280

باز کردن دهان درمقابل دندانپزشک ، چیزی شبیه باز کردن کاپوت اتومبیل در مقابل مکانیک است. یک متخصص در هر دو رشته با نگاهی سریع به آن می تواند از کیفیت و عملکرد کل سیستم مطلع شود. کدام یک از ارگانها عملکرد صحیح دارد ؟کدام یک نه؟ و کدامیک نیازمند تعمیر و تنظیم است؟

لثه ها و دندان به اندازه یک کتاب حجیم در مورد سلامت جسم انسان ، اطلاعات در اختیار فرد قرار می دهد؟بالغ بر 90% از وضعیت سیستمیک بدن نظیر بیماریهای قلبی، به راحتی به نگاهی به دهان قابل تشخیص است. یک متخصص می تواند ارتباط بین سلامت دهان و سلامت کل بدن را تشخیص دهد. برای مثال به بعضی از شرایط خاص بالینی که با نگاهی به دهان و لثه ها قابل تشخیص است اشاره می کنیم:
سلامت دهان و بیماری دیابت
 خونریزی لثه ، دهان خشک، عفونت ها ی قارچی دهان و پوسیدگی می تواند علائمی از بیماریهای دیابت باشد که با نگاهی به دهان قابل رویت است. این علائم همچنین می تواند دال بر سایر بیماریهای بدن مثل ایدز و لوسمی باشد. دیابت از جمله بیماریهایی است که می تواند تاثیر مستقیم بر عفونت استخوانها و لثه های اطراف دندانها داشته باشد.
در بیماریهای دیابت به طور کلی و دهان قند خون رایج است. و اگر سطح قند خون بیش از اندازه شود  و شما ندانید که مبتلا به دیابت هستید و در دهان شما نیز به همین نسبت مقدار قند افزایش می یابد. و با خوردن مواد قندی ، باکتری ها محیطی خوشایند برای رشد و تکثیر می یابند. سپس باکتری ها به سطح محافظ مینای دندان حمله کرده و آن را خرد می کنند و به این ترتیب پوسیدگی پیشرفت می کند. در دیابت کنترل نشده ، اولین سد دفاعی بدن یعنی گلبول های سفید از بین می رود ، که این امر می تواند سلامت دهان را تحت تاثیر قرار دهد. با وجود باکتری های فراوان اطراف لثه ها بیماری پریودنتال یا بیماری لثه به راحتی ایجاد می شود.متاسفانه بدلیل کاهش سد دفاعی بدن در برابر عفونت ها، کنترل پریودنتال در بیمار دیابتی سخت می شود.بنابراین اگر دارای دیابت هستید و مبتلا به بیماری پریودنتال ، باید سطح قند خون را تحت کنترل درآورده تا بتوانید بیماری دهانی را از بین ببرید.  پاکیزه کردن دهان و لثه ها به طور مرتب توسط متخصص ، کمک قابل توجهی در پیشگیری و کنترل بیماری پریو دنتال دارد و در منزل نیز باید بعد از هر وعده غذا اقدام به مسواک زدن و کشیدن نخ دندان کنید.
سلامت دهان و بیماریهای قلبی
اگر در آخرین مراجعه به  دندانپزشک به شما گفته شود که مبتلا به ورم و التهاب لثه ، پوسیدگی، از دست دادن دندانها یا عفونت دندان آسیاب هستید، اینها می تواند علائمی از ناراحتی های قلبی باشد. البته تحقیقات نشان می دهد که عدم سلامت دهان و دندان می تواند شانس ابتلا به بیماریهای قلبی را افزایش دهد. این تاثیر حتی بیش از تاثیر کلسترول  و تری گلیسرید خون است. در حقیقت می توان گفت که از بین بیماری های دهانی، پریکرونیت قویترین علامت بیماری کرونری است. پروکرونیت ، به عفونت بافت لثه اطراف دندان گویند و در نتیجه آن، لثه کنار رفته و دندانها شل می شود و تکیه گاه آنها سست می شود. تصور می شود که باکتری یا التهاب ناشی از باکتری باعث التهاب قلبی و ایجاد پلاک در رگ های خونی می شود. متاسفانه نه دندانپزشک و  نه پزشک متخصص قلب متوجه ارتباط بین دهان و قلب می شود. تنها دندانپزشک ممکن است تا زمان تشخیص علت اصلی این علائم دو چیز را تو صیه کند: مسواک و نخ دندان
و مسلما این دو کار کم هزینه تر از پرداخت برای عمل بایپاس در دوران پیری است.
سلامت دهان و پوکی استخوان
پوکی استخوان می تواند منجر به از دست دادن دندانها شود. و اما علت : استخوان فک مانند سایر استخوانها تراکم لازم و کافی را از دست می دهد و در نتیجه لنگرگاه دندانها محلی سست خواهد شد و احتمال ریزش دندان را افزایش می دهد. همچنین به دلیل ضعیف شدن فک، دفاع بدن در برابر عفونت های لثه کمتر شده و منجر به بیماری پریودنتال می شود. بنابر این اگر مبتلا به پوکی استخوان هستید با دقت بیشتری باید ، اقدام به مسواک زدن و کشیدن نخ دندان کنید ، زیرا ممکن است به دلیل عفونت لثه و کم شدن توده استخوانی فک ، دندانها شروع به ریزش کند. خطر ریزش دندان در زنان مبتلا به پوکی استخوان ، سه برابر سایر زنان است.بنابر این زنان باید در رژیم غذایی خود از مکمل های کلسیم و  
ویتامین D  استفاده کنند. ورزش ، تغذیه مناسب و ....از دیگر مواردی است که باعث پیشگیری از پوکی استخوان و نهایتا ریزش دندانها می شود.
سلامت دهان در زنان
به طور کلی زنان بیشتر از مردان مستعد بیماریهای پریودنتال و سایر بیماریهای لثه در دوران بلوغ، بارداری ، قاعدگی ماهانه و یائسگی بعد از آن هستند.به طور کلی بین سطح بالای هورمون در بدن و التهاب لثه های اطراف دندان ارتباط وجود دارد. در زمانی که سطح هورمون بالا می رود ، حساسیت در مقابل باکتری و پلاک یا جرم افزایش می یابد.
اگر فرد حامله نباشد و برای مدتی نخ دندان نکشد مشکلی ایجاد نخواهد شد ولی اگر حامله باشد و نخ دندان هم نکشد، پلاک ها و جرم در اطراف دندان ها جمع شده و لثه ها متورم و دردناک می شود. بیماری پریودنتال در دوران بارداری برای جنین نیز خطرناک استو باعث تولد زود هنگام نوزاد  و یا تولد نوزاد کم وزن می شود. و این بدلیل وجود باکتری در دهان است که به خون راه یافته و جنین راتحت تاثیر قرار می دهد.
سلامت دهان و استعمال دخانیات
در صورت استعمال دخانیات به صورت افراطی و در طولانی مدت ، رنگ دندانها زرد تیره شده و بعلاوه لیستی از انواع ناراحتی ها و مشکلات دهانی را به همراه خواهد داشت. ریزش دندانها از جمله مهمترین عواقب استعمال دخانیات است. همچنین باعث بیماری کلکولوس (ایجاد پلاک سخت در اطراف دندان)، ایجاد حفره در بین دندان و لثه ، شل شدن استخوان و بافت محافظ دندان ، زخم های دهانی و سرطان دهان می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha