اکنون دو آمار مهم چاقی با 5/8 میلیون و اضافه وزن با 5/16میلیون نفر درکشور، آینده سلامت و سرمایه های ملی را تهدید می کند.آینده ای که تمام ساختارهای اقتصادی- اجتماعی کشور را درصورت عدم وجودنگاه ملی برآن مورد هجمه قرار خواهد داد.

براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی درحال حاضر در دنیا حدود یک میلیارد نفر دارای اضافه وزن و 300میلیون نفر چاق هستند، و همچنین گزارش های وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی نیز حاکی است که در کشورمان نیز بیش از 5/8میلیون نفر چاق بوده و5/16میلیون نفر افزایش وزن دارند.
کارشناسان تغذیه می گویند: در بدن افراد هورمونی به نام "لبتین " وجوددارد که نقش آن کنترل اشتها و تنظیم رژیم های غذایی است ، عملکرد این هورمون در افراد چاق مختل شده و کنترلی در اشتهای آنان صورت نمی گیرد و می تواند بر تواناییهای تحصیلی و ادراکی افراد چاق تاثیر منفی گذارد.
به گفته متخصصان تغذیه، یکی از دلایل کاهش حافظه و قدرت ادراک در افراد چاق این است که به خاطر افزایش اشتها، توانایی سلولهای عصبی مغز این افراد پایین می آید، لذا نمی توانند به طور طبیعی محرکهای طبیعی را پاسخ دهند، از سویی دیگر ثابت شده است مقدار کم "لبتین" قدرت سلولهای عصبی مغز را تا سه برابر بالا می برد.
"لیلا آزادبخت " متخصص تغذیه و محقق مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دراین زمینه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، رسیدگی به دو معضل چاقی و اضافه وزن را بسیار مهم دانست وگفت : با توجه به اینکه چاقی و افزایش وزن با بسیاری بیماریها مرتبط است و یا می تواند زمینه سازانواع بیماریها باشد ، باید با اقدام ملی با این دومعضل مقابله کرد تا سلامت افراد جامعه ، سرمایه های ملی و درنهایت رشد و توسعه درکشور به مخاطره نیافتد.
به گفته آزاد بخت ، بهترین روش عملی برای کاهش وزن در درازمدت استفاده ترکیبی از بهترین رژیم های غذایی است ، رژیمهایی که مبتنی بر کم کردن کربوهیدراتها و چربی هستند.
وی افزود:رژیمهای غذایی کم کربوهیدرات که اغلب نیازمند مصرف مقادیر زیادی میوه، سبزیجات و حبوبات است در ابتدا می تواند به طور چشمگیری به کاهش وزن کمک کند و حتی می تواند بهتر از رژیم های کم چربی عمل کند.
به اعتقاد وی ، هرچقدر رژیم غذایی سخت تر و خشن تر باشد تعهد افراد نسبت به آن کمتر
می شود، چرا که غیر ممکن است فردی بتواند چند سال بدون مصرف کربوهیدرات زنده بماند.
آزادبخت گفت :امروزه 30درصد افراد بالغ از چاقی رنج می برند و بر خلاف گسترش صنایع مختلف برای کاهش وزن ، هنوز بسیاری از مردم از این مشکل در رنج هستند ولی بهترین راه کاهش وزن ،کم کردن چربی موادغذایی تا 10درصد است.
وی به آمارهای سازمان بهداشت جهانی استناد کرد و افزود: بر اساس گزارش این سازمان ، آمار افراد چاق تا سال2025 به 333 میلیون نفر می رسد.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه برخلاف تصور عامه ،برخی افراد درماه مبارک رمضان نیز افزایش وزن می شوند گفت: افراد سعی کنند در ماه رمضان هنگام افطار پرخوری نکنندچراکه بد غذا خوردن هنگام افطار و شام عامل مهمی درافزایش وزن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha