شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 123331

سلامت نیوز :رئیس مرکز آموزش و پروهش بیماری‌های پوست و جذام گفت: براساس تازه ترین آمار، کمتر از 50 نفر در کشور به بیماری جذام مبتلا هستند.

دکتر یحیی دولتی رئیس مرکز آموزش و پژوهش بیماری‌های پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس کنگره بین المللی پوست ، زیبایی و‌لیزر ، در خصوص آخرین وضعیت بیماری جذام در کشور، اظهار داشت: سالها پیش که هزاران بیمار مبتلا به جذام در کشور داشتیم، سازمانی به نام سازمان مبارزه با جذام تاسیس شد که به دنبال اجرای برنامه های پیشگیری و درمان جذام و کاهش قابل توجه تعداد مبتلایان به این بیماری به تنها چند ده نفر؛ نام سازمان مورد اشاره به مرکز "آموزش و پروهش بیماری های پوست و جذام" تغییر یافت. در این مرکز که نخستین مرکز تحقیقات بیماری های پوست کشور است، در کنار ادامه فعالیت‌های آموزشی و تحقیقات مرتبط با جذام، به طور گسترده ای به فعالیت های پژوهشی مرتبط با طیف وسیعی از بیماری‌های پوستی به ویژه سالک پرداخته می شود.


دکتر دولتی افزود: خوشبختانه هم‌اکنون تعداد مبتلایان به بیماری جذام در ایران کمتر از 50 نفر می باشد و این بیماری از سال 1371 در کشور در فاز حذف (ٍElimination) قرار دارد.


وی در ادامه افزود به دلیل پاره ای از ویژگی های جذام رسیدن به فاز ریشه کنی (Eradication) تاکنون امکان پذیر نشده است. بر اساس آمار ثبت شده در اداره ی سل و جذام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در سال 1392، بیشترین تعداد مبتلایان به بیماری جذام از استان های سیستان و بلوچستان، گلستان،قروین، خراسان رضوی، گیلان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی گزارش شده است.


دکتر دولتی عامل ایجاد کننده بیماری جذام را یک نوع باکتری به نام مایکوباکتریوم لپره دانست و گفت: این میکروب از طریق تماس نزدیک و طولانی فردی که از نظر ژنتیک مستعد به ابتلاء به جذام باشد با فردی که مبتلا به جذام پرباسیل درمان نشده باشد، منتقل می‌شود.


استاد افتخاری دانشگاه فرانش کمته فرانسه، با بیان این که در صورت وجود تماس‌ طولانی و نزدیک در سنین کودکی نظیر آنچه در خانواده‌هایی که چندین نفر مجبور به زندگی کردن در یک اتاق هستند، با عضوی از خانواده که مبتلا به جذام پرباسیل درمان نشده باشد، می تواند باعث بروز این بیماری در کودکان شود، انتقال بیماری جذام را به نحوی با فقر مرتبط دانست.


دکتر دولتی ، بیان کرد: در صورتی که نمونه ای آماری به روش تصادفی به تعداد 100 نفر از افراد بالغ یک جمعیت تهیه شود، 95 نفر از افراد این نمونه از نظر ژنتیکی نسبت به باسیل جذام و ابتلا به این بیماری مقاوم هستند و حتی در صورت مهیا بودن سایر شرایط انتقال بیماری، فرد به جذام مبتلا نمی شود. به این ترتیب برخلاف باور غلط بسیاری از افراد، بیماری جذام سرایت پذیری کمی دارد.


رئیس کنگره بین المللی پوست ،زیبایی و‌لیزر در خصوص راه‌های پیشگیری از جذام گفت: مهمترین راه پیشگیری ار بیماری جذام تشخیص به موقع (زودهنگام) بیماری و درمان آن بر اساس دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت (WHO) است. باتوجه به سرایت پذیری بسیار کم جذام، جداسازی مبتلایان به این بیماری نقشی در پیشگیری از جذام نداشته و منسوخ است.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران در ارتباط با درمان جذام بیان داشت: در هریک از استان های کشور یک پزشک متخصص به عنوان Focal point جذام تعیین شده که وظیفه تشخیص موارد مشکوک به جذام و در صورت تایید تشخیص، درمان مبتلایان را عهده دار هستند.
 
 WHO براساس آمار ارایه شده از هر کشور داروی مورد نیاز آن کشور را به صورت رایگان در اختیار وزارت بهداشت هر کشور قرار می دهد. ضمن اینکه در خراسان به همت وزارت بهداشت مرکزی با عنوان دهکده رضوی برای زندگی جذامی های شفایافته که حاضر نیستند به خاطر تغییرات به وجود آمده در صورت خود در اجتماع حضور پیدا کنند، بنا شده است.
وی با بیان اینکه جذام تنها یک بیماری است، افزود: بیماران مبتلا به جذام مانند بسیاری از دیگر بیماران می‌توانند تحت درمان قرار گیرند و به زندگی روزمره خود ادامه دهند.
دکتر دولتی در خصوص تبلیغات درمان بیماری‌های پوستی در شبکه‌های ماهواره‌ای اظهار داشت: این که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ کرم یا پماد معینی انجام می شود  و ادعا می کنند آن فراورده اثری معجزه آسا دارد و به عنوان مثال با یک بار استفاده، ضایعات پوستی درمان می‌شوند، دروغ است؛ ولی متاسفانه برخی افراد هر چه دروغ بزرگتری را بشنوند آن را بیشتر باور می‌کنند. بسیاری از افراد که تحت تاثیر این تبلیغات اقدام به خرید این کرم و پمادها کرده ، نه تنها تاثیر مثبتی ندیده اند، بلکه به سلامتی آنها نیز آسیب رسیده است.
رئیس کنگره بین المللی پوست، زیبایی و‌لیزر عنوان کرد: توصیه می‌شود افراد برای درمان بیماری های پوستی و یا هر اقدام دیگری در ارتباط با پوست، مو و ناخن به تارنمای انجمن متخصصین پوست ایران مراجعه کرده، با توجه به فهرست اسامی متخصصان پوست مندرج در آنجا، یک پزشک متخصص را انتخاب کرده و اقدامات تشخیصی و درمانی مورد نیاز را زیر نظر آن متخصص انجام دهند.


دکتر دولتی در پاسخ به این پرسش که بعضی از متخصصان پوست، مراجعه کننده خود را مجبور می کنند که باید از داروخانه ای مشخص دارو را تهیه کنی و داروهای دیگر داروخانه‌ها را تایید نمی‌کنند، افزود: این گونه اعمال نادرست است و پزشک نباید خود را درگیر چنین روابطی کند.


لازم به ذکر است که کنگره بین المللی پوست زیبایی و‌لیزر 7 لغایت 9 آبان در هتل المپیک تهران برگزار می شود. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت اینترنتی www.crtsdl.tums.ac.ir  و یا با شماره تلفن 88963804 تماس حاصل نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha