معضلات زیست محیطی کلانشهرهای ایران ، آن قدر جدی و بحرانی است که نمی توان دغدغه و دلهره ای نسبت به تبعات ناگوار آن نداشت. آلودگی هوا ، ترافیک ، بافت فرسوده و... ، تنها معدود مواردی از این قبیل مشکلات است که در این بین ، باید بحران دفن زباله های بیمارستانی هم به آنها اضافه کرد. معضلی که چندان جدی گرفته نمی شود اما پیامدهای ناگوار آن بحرانی تر از وضعیت آلودگی هوا و بافت فرسوده خواهد بود.

پولی برای بی خطر سازی زباله های عفونی وجود ندارد
 به گزارش سلامت نیوز ، وضعیت محیط زیست شهری در ایران نیز دست کمی از محیط زیست طبیعی ندارد. در کنار آلودگی مرگبار هوا و آلودگی صوتی به ویژه در شهرهای بزرگ ، با آلودگی آب اعم از آبهای سطحی و عمقی و آلودگی خاک در اکثر مناطق ایران روبرو هستیم. در حال حاضر به خاطر تولید بیش از حد زباله ، جمع آوری غلط  و بازیافت ناقص زباله های خانگی ، صنعتی و بیمارستانی ، پساب های صنعتی ، فاضلاب شهری و نخاله های ساختمانی و انباشت زباله در حاشیه شهرها با آلودگی شدید خاک و تجمع حیوانات ولگرد و جوندگان و حشرات خطرناک مواجه هستیم.

حسین بیژنی ، مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران با اشاره به تولید روزانه 7500 تن زباله در تهران ، می گوید: از این میزان 600 تن زباله مربوط به شهرک‌ های اقماری پایتخت و 80 تن زباله بیمارستانی است.

وی در خصوص ساماندهی زباله‌ های بیمارستانی تهران ، چنین می گوید: جلسات مکرری با دستگاههای مسئول همچون وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست در این ‌باره داشته‌ ایم اما هنوز نتیجه مشخصی حاصل نشده است.

به گفته مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران ، وزارت بهداشت اعتقاد به استفاده از دستگاههای " اتوکلاو " برای امحای زباله‌ ها و سازمان حفاظت محیط زیست اصرار بر استفاده از زباله سوز مرکزی دارد که هر دو این روشها هزینه‌ هایی را می ‌طلبد که باید تامین شود.

سعید صفاتیان ، مشاور اجتماعی دادستان کل کشور نیز ، با بحرانی خواندن وضعیت ساماندهی زباله های عفونی پایتخت ، اظهار می دارد که "سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، بودجه لازم برای تجهیز تمامی بیمارستانها به سیستم زباله سوز را در اختیار وزارت بهداشت قرار نداده و این امر باعث شده تا همچنان زباله ها در اطراف شهر تهران و در فضای باز سوزانده شود."

به گفته وی ، وزارت بهداشت به منظور تجهیز تمامی بیمارستانها به سیستم "زباله سوز" ، تقاضای 7 میلیارد تومان بودجه کرده بود اما سازمان مدیریت و برنامه ریزی تا کنون فقط 2 میلیارد و 100 میلیون تومان اعتبار پرداخت کرده است. دولت باید در جهت افزایش بودجه وزارت بهداشت ، فکر اساسی نماید در غیر این صورت در سال 86 با وضعیت بحرانی در خصوص زباله های بیمارستانی مواجه خواهیم بود.

رمضان امینی ، مدیرعامل سازمان تنظیف مواد و بازیافت شهرداری شیراز نیز ، دفن زباله‌ های عفونی و بیمارستانی در شهر شیراز را غیر قانونی و غیر بهداشتی عنوان می کند.

شیراز روزانه 10 تن زباله عفونی دارد که هم اکنون در محل سایت دفن سایر زباله‌ های عادی در "برم شور" (5 کیلومتری شیراز) دفن می ‌شود که غیر قانونی و غیر بهداشتی است.

به گفته مدیرعامل سازمان تنظیف مواد و بازیافت شهرداری شیراز ، دفن زباله ‌های عفونی وظیفه شهرداری نیست اما بنا بر تعامل با دانشگاه علوم ‌پزشکی همکاری داریم و زباله‌ های عفونی را در سایت دفن زباله "برم شور" دفن می ‌کنیم.

در شهر شیراز ، کمیته‌ ای بر تفکیک زباله ‌های عمومی نظارت دارد اما اصولا موضوع دفن این ‌نوع زباله‌ ها در سایت سایر زباله‌ های عادی بر خلاف قانون و غیر بهداشتی است. لذا ، لازم است مدیریت تولید پسماندهای ویژه و عفونی در این خصوص فکری کند زیرا هزینه ‌ای که برای دفن آنها انجام می ‌شود نیز چندین برابر آن چیزی است که علوم پزشکی می‌ پردازد. این در حالی است که شهرداری وظیفه ‌ای در این خصوص ندارد.

از سوی دیگر ، برخی مسئولان شهری و مدیران دو بیمارستان شهر بندرعباس نیز پیرامون نحوه دفع زباله ‌های عفونی دو بیمارستان این شهر 400 هزار نفری اختلاف نظر دارند و اظهارات متفاوتی ایراد می کنند ، به طوری که معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس اعلام می کند به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی و نکات ایمنی در جمع‌ آوری و تفکیک پسماندهای عفونی در بیمارستانهای این شهر ، احتمال شیوع بیماریهای عفونی جان شهروندان را به خطر انداخته است.

البته ، عباس رحیمی ، معاون اداری مالی بیمارستان امام رضا (ع) بندرعباس می گوید: کار تفکیک زباله ‌های عفونی با دقت انجام می ‌شود و هر فردی در این ‌باره شک و شبهه ‌ای دارد می ‌تواند با مراجعه حضوری نسبت به صحت انجام این کار اطمینان حاصل پیدا کند. حجم زباله‌ های عفونی این بیمارستان چندان زیاد نیست و روزانه بین 15 تا 20 کیلو گرم است و تا کنون هیچ هشدار و یا حتی اطلاعی از سوی شهرداری به این بیمارستان درباره زباله ‌های عفونی بیمارستان نرسیده است. این بیمارستان به ازای حمل‌ و دفن هر کیلو زباله عفونی ، یک هزار ریال طبق قرارداد منعقده به شهرداری پرداخت می ‌کند و شهرداری نیز به صورت یک روز در میان نسبت به جمع ‌آوری آن اقدام می ‌کند.

دکتر علی جعفری ، مدیر بیمارستان شریعتی بندرعباس نیز اظهار می دارد: نه تنها بهترین همکاری را با شهرداری در این زمینه داشته ‌ایم بلکه حاضر شده‌ ایم برای رفع هرگونه شبهه ، پسماندهای معمولی این بیمارستان نیز طبق تعرفه زباله عفونی و با همان روش ویژه جمع ‌آوری و دفع شود. در تمام بخشهای بیمارستان شریعتی ، کیسه‌ ها و سطل‌های جداگانه ‌ای برای زباله‌ های متفاوت تهیه شده و حتی به دلیل اظهار ناتوانی ماموران حمل زباله شهرداری از بلند کردن سطل ‌های مزبور کارگران خدماتی بیمارستان موظف شده ‌اند خودشان نسبت به تخلیه و شست و شو و ضد عفونی مجدد آنها اقدام کنند.

بنابر اظهارات دکتر سروش مدبری ، مدیرکل دفتر بررسی آلودگی آب وخاک سازمان حفاظت محیط زیست ، استفاده از روش زباله سوز برای بیمارستانها نهایی شده و زباله‌ های بیمارستانی تا سال آینده ساماندهی می ‌شود.

امحاء زباله‌ های بیمارستانی می تواند به دو روش بی ‌خطرسازی و استفاده از زباله ‌سوز انجام شود که در روش بی ‌خطرسازی با استفاده از سیستم "اتوکلاو" تنها زباله‌ های عفونی از بین می رود و بافت‌ ها هنوز خطرناک هستند.

مدیرکل دفتر بررسی آلودگی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با استناد به‌ بررسی ‌های انجام ‌شده ، چنین می گوید: نسل جدید زباله ‌سوزهای بیمارستانی بهترین روش برای ساماندهی زباله ‌های بیمارستانی است که ‌اکثر کشورهای پیشرفته جهان نیز از آن استفاده می ‌کنند.

علاوه بر بافت ها ، انهدام داروهای تاریخ مصرف گذشته و سرنگ‌ ها نیز بسیار اهمیت دارد که توسط سیستم بی ‌خطرسازی این امکان وجود ندارد. بر اساس جمع‌ بندی انجام شده ، تنها برای شهر تهران یک زباله سوز مرکزی نصب خواهد شد و هنوز برای محل آن گزارش ارزیابی و مکان یابی نهایی انجام نشده است.

مدیرکل دفتر بررسی آلودگی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست می گوید: نصب زباله سوز در شهرهای کوچک و روستاها به صرفه نیست اما در هر استان یک زباله ‌سوز نصب خواهد شد. البته ، برای خرید و نصب زباله سوز باید بخش خصوصی وارد عمل شود ، چرا که بخش دولتی از پس هزینه ‌های آن بر نخواهد آمد و برآوردها نشان می ‌دهد که یک زباله ‌سوز بین 7 تا 10 میلیارد تومان هزینه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha