مدیر كل دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت، با بیان این كه سیاست كلی وزارتخانه بر تامین دارو از چند منبع دارویی و رفع انحصار می‌باشد، افزود: در این راستا، داروی دسفوناك علی‌رغم منابع بسیار محدود ماده اولیه و محصول نهایی در دنیا با مشارکت یک شرکت داخلی و چند شرکت خارجی به صورت ساخت قراردادی وارد بازار دارویی كشور شد.

دكتر عبداللهی اصل در گفت وگو با ایسنا، میزان یارانه پرداختی برای هر ویال دفروکسامین را چهار هزار و 300 تومان برشمرد و افزود: هم اكنون دسفوناك به صورت قراردادی در خارج از كشور تولید و در آینده ای نزدیک فرایند تولید در داخل انجام خواهد شد.

مدیركل دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت درباره کیفیت این دارو توضیح داد: مطابق ضوابط و قوانین موجود در دنیا تطابق فیزیكوشیمیایی داروهای غیربیولوژیك (هم سنگی زیستی) برای اثبات برابری اثر دارو كافی است كه در این مورد صدق می‌كند.

دكتر عبداللهی با تاكید براین كه هیچ دلایل علمی مبنی بر وجود عوارض جانبی غیرمعمول در داروی دسفوناك وجود ندارد، افزود: حساس شدن بیماران تالاسمی نسبت به مصرف یک داروی جدید و ناآشنا می‌تواند دلیل نگرانی و دقت بیش از حد بیماران به عوارض دسفوناك باشد درحالی که این عوارض در مورد دسفرال نیز وجود دارد.

وی با تاكید بر این كه تفاوتی به لحاظ اثربخشی بین دو داروی دسفرال و دسفوناك نیست، یادآور شد: اگرچه تفاوت‌هایی بین برندهای مختلف دارویی وجود دارد اما به لحاظ خواص فیزیولوژی متفاوت نیستند.

مدیركل دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت با بیان اینكه تاكنون از مركز ADR (مركزثبت عوارض جانبی دارو) گزارش‌های مستند و مستدلی مبنی بر عوارض جانبی دسفوناك ارایه نشده است به ایسنا گفت: تولید دسفوناك به صورت قراردادی است بدین معنا كه شركت داخلی طی قراردادی با تامین ماده اولیه از یک تولیدکننده ماده اولیه آن را در سه سایت خارج از كشور که شرایط تولید مناسب دارند به محصول نهایی تبدیل و به كشور وارد می‌كند.

دكتر عبداللهی، دسفوناك را دارویی صد در صد وارداتی برشمرد و افزود: سایت كارخانه تولید دسفوناك رو به اتمام است كه از آن پس ماده اولیه وارد كشور شده و دارو در داخل تولید می‌شود.

به گفته وی، میزان یارانه اختصاص یافته به قیمت تمام شده دسفرال كمتر از 10 درصد ارزان‌تر از دسفوناك است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha