یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12397

قائم مقام مركز تحقیقات غدد و متابولیسم با اشاره به این كه اختلالات مواد معدنی از جمله كلسیم در بدن به عنوان یكی از اختلالات شایع در طب داخلی است، گفت: كلسیم مهمترین ماده معدنی در بدن است كه قسمت عمده‌ آن در استخوان‌ها به عنوان عامل استحكام و سازنده استخوان‌ها وجود دارد و حدود یك درصد آن نیز در خون جریان دارد.

دكتر حسین دلشاد فوق تخصص بیماریهای غدد و متابولیسم در گفت وگو با ایسنا، از انقباض عضلانی،‌ هدایت جریان الكتریكی در عضله، انعقاد خون و ترشح هورمون‌ها را به عنوان عملكردهای فیزیولوژیك كلسیم خون در بدن نام برد.

وی كمبود و یا افزایش كلسیم خون را دو عارضه شایع كلسیم خون دانست و اظهار كرد: این دو عارضه در اثر عوامل مختلف و با علایم بالینی متفاوت ایجاد می‌شود. هم چنین بیماریهای ناشی از سوء تغذیه به خصوص كمبود ویتامین D از عوامل مهم كاهش كلسیم خون است.

دكتر دلشاد نقش عمده ویتامین D در بدن را جذب كلسیم از طریق دستگاه گوارش دانست كه در صورت كاهش این ویتامین، جذب كلسیم از طریق دستگاه گوارش نیز كاهش پیدا می‌كند.

قائم مقام مركز تحقیقات غدد و متابولیسم در ادامه اظهار كرد: سوخت و ساز كلسیم در بدن تحت تاثیر هورمون غدد پاراتیروئید كنترل می‌شود كه با كمبود این هورمون كمبود كلسیم نیز به وجود می‌آید. در این نوع كم كاری به دلیل  در دسترس نبودن غدد پاراتیروئید برای درمان، ویتامین D و كلسیم تجویز می‌شود.

فوق تخصص بیماریهای غدد و متابولیسم از گرفتگی و ضعف عضلات لگن و شانه، احساس سوزن سوزن شدن در انتهای دست و دور لب‌ها و پاها، افزایش تحریك پذیری اعصاب به عنوان علایم كمبود كلسیم خون یاد كرد.

وی در ادامه افزود: در بیمارانی كه كمبود كلسیم مزمن دارند برای نگهداشتن كلسیم خون در حد متعادل از كلسیم استخوان‌ها استفاده می‌شود كه منجر به تهی شدن كلسیم استخوان، ضعف استخوان و در نهایت درد و شكستگی زودرس استخوان می‌شود.

دكتر دلشاد كاهش استحكام استخوان‌ها را پیامد كمبود كلسیم دانست كه سبب ضعف و كاهش قدرت استخوان‌ها و شكستگی در اثر ضربات كوچك می‌شوند.

قائم مقام مركز تحقیقات غدد و متابولیسم با اشاره به تابش نور آفتاب به عنوان مهمترین منبع ویتامین D در بدن ادامه داد: در بیمارانی كه به علت كمبود تابش نور آفتاب دچار كمبود كلسیم خون می‌شوند علاوه بر تجویز دارو توصیه می‌شود روزانه به مدت نیم تا یك ساعت در معرض نور آفتاب قرار گیرند.

فوق تخصص بیماریهای غدد و متابولیسم هم چنین در رابطه با بیماران نارسایی كلیه كه كلیه آنان نمی‌تواند ویتامین D فعال تولید كند راه درمان را تجویز ویتامین D به صورت دارو دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha