پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1244

رئیس انجمن باروری و ناباروری گفت: سالانه حدود 100 هزار نفر به جمعیت خانواده هایی كه دچار ناباروری هستند در كشور اضافه می‌شود كه افزایش سن ازدواج و باروری در كشور كه حدود 10 سال به تاخیر افتاده است عامل مهم این مسئله است.

سن باروری در ایران 10 سال بالا رفته است

به گزارش خبرنگارسلامت نیوز به نقل از فارس، محمدرضا نوروزی، دیروز در سیزدهمین كنگره باروری و ناباروری كشور كه در سالن همایشهای كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برگزار شد، افزود: سالانه حدود 700 هزار ازدواج در كشور ثبت می‌شود كه از این میزان حدود 15درصد دچار نازایی می شود یعنی هر سال حدود 100 هزار نفر به جمعیت خانواده هایی كه دچار مشكل ناباروری هستند ، اضافه می شود.
وی اضافه كرد: دلایل مختلفی برای ناباروری وجود دارد كه افزایش سن ازدواج، مواجهه با برخی مواد شیمیایی در محیط‌‌‌های كار مانند آسفالت كاری یا كار در كارخانه های رنگ سازی، حشره كش سازی و تولید مواد شیمیایی یا ابتلا به برخی بیماریها مانند بیماری واریكوسل در دوران نوجوانی از جمله این عوامل است.
وی ادامه داد:‌ افزایش سن ازدواج به خصوص در سالهای اخیر یكی از عوامل مهم بروز ناباروری در كشور است، متوسط سن ازدواج در كشور رفته رفته از 24 سالگی به حدود 28 سالگی تغییر كرده است و با توجه به اینكه تقاضا برای فرزنددار شدن خانواده ها نیز معمولا 3 تا 5 سال پس از ازدواج به تاخیر می‌افتد، سن باروری در ایران به حدود 32 سالگی افزایش یافته است كه حدود 8 تا 10 سال دیرتر از زمان مناسب است
نوروزی گفت: 60 درصد نازایی ها با روشهای ساده درمان و افزایش آگاهی و مشاوره و برقراری ارتباط جنسی در زمان مناسب یا مصرف داروها و جراحی های ساده درمان می‌شود و فقط حدود 30 تا 40 درصد زوجهای نابارور نیازمند درمان‌های پیشرفته و گران قیمت هستند.
رئیس انجمن باروری و ناباروری ایران تاكید كرد:‌ اكثر خانواده هایی كه دچار نازایی می‌شوند به شدت از نظر روحی آسیب می‌بینند و دچار افسردگی می شوند و نیازمند حمایت هستند با وجود این درمان نازایی هنوز تحت پوشش خدمات بیمه‌ای نیست و بیمه ها این نوع خدمت ضروری را یك نوع خدمت لوكس می‌دانند اما ضرورت دارد كه دولت با تعیین سرانه مناسب درمان هر چه زودتر برای پوشش بیمه‌ای این خدمت درمانی اقدام كند.
وی گفت: هزینه درمان ناباروری در روشهای مختلف متفاوت است و بین 200 هزار تومان تا 5/1 میلیون تومان متغیر است.
نوروزی گفت: در زمان حاضر 40 مركز درمان ناباروری در كشور فعال است، اما به دلایل مختلف فرهنگی و هزینه های بالای خدمات درمان ناباروری از امكانات این مراكز استفاده كامل نمی شود و به طور متوسط این مراكز بین 20 تا 30 مراجعه كننده دارند در حالی كه حدود 2 تا 3 میلیون زوج نابارور در كشور وجود دارند كه فقط 5 هزار زوج از آنها تاكنون به مراكز درمانی مراجعه كرده‌اند.
وی افزود: به طور كلی 90 درصد زوجهای نابارور می‌توانند وارد چرخه درمان شوند و در هر دوره درمان حدود 30 درصد زوجهای نابارور می توانند صاحب فرزند شوند.
وی گفت: در زمان حاضر تقریبا همه روشهای درمان ناباروری در كشور انجام می‌شود، كه روش IVF، لقاح مصنوعی در خارج رحم، micro injection و درمان بر اساس سلولهای پایه از جمله این روشهاست، ضمن اینكه از طریق تستهای ژنتیكی می‌توان اختلالات ژنتیكی جنین را قبل از انتقال آن به رحم پیدا كرد و در صورتی كه جنین دچار مشكل باشد از انتقال آن به رحم خودداری می‌شود.
سیزدهمین كنگره باروری و ناباروری كشور تا روز جمعه ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha