انتظار هفت ساله پرستاران برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بالاخره نتیجه داد و قرار است این قانون به صورت پایلوت از آذرماه در بیمارستان های منتخب اجرا شود.

سلامت نیوز: انتظار هفت ساله پرستاران برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بالاخره نتیجه داد و قرار است این قانون به صورت پایلوت از آذرماه در بیمارستان های منتخب اجرا شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، 7سال پیش در ششم تیرماه سال 1386 قانون تعرفه گذاری خدمات با رأی قاطع نمایندگان به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید و قرار بود در عرض شش ماه آیین نامه این قانون توسط وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان رفاه پرستاری تهیه شود. تمام اقدامات کارشناسی لازم انجام شده و بیش از 57 خدمت پرستاری شناسایی و دسته بندی شد اما در گذر این سال ها پرستاران همچنان منتظر اجرای این قانون و عملی شدن وعده های مسئولان بودند.
در حال حاضر جامعه پرستاری 230 هزار عضو دارد و 160 دانشکده پرستاری در کشور وجود دارد که از سطح کارشناسی تا دکتری دانشجو تربیت می کنند. پرستاری در حوزه های آموزش، پژوهش و ارائه خدمات مراقبتی در هر سه سطح نظام سلامت اعم از پیشگیری، درمان و بازتوانی دارای عرصه گسترده ای است. هرچند بیشترین خدمات در حوزه سلامت توسط پرسنل پرستاری انجام می شود و پرستاران در صف اول پاسخگویی به مردم هستند اما در سال های گذشته جامعه پرستاری با بی مهری هایی روبرو شدند که بعضا موجب اعتراض این قشر از نظام سلامت شده است.
یکی از بهانه هایی که مانع اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در این سال ها شد، کمبود اعتبار بوده است از طرفی در حالی از اردیبهشت ماه امسال طرح تحول نظام سلامت اجرا شده که دولت 10 هزار میلیاردتومان اعتبار به وزارت بهداشت برای اجرای این برنامه تخصیص داد و هدف از اجرای آن را افزایش خدمات بهداشتی و درمانی عنوان کرد اما باید گفت که خدمات پرستاری نیز خدماتی است که مردم و بیماران از آن بهره مند می شوند و جامعه پرستاری نیز انتظار داشتند که اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز در این طرح دیده شود.
محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار پیش از این در مصاحبه ای با خبرنگار پانا با بیان اینکه تعرفه گذاری خدمات پرستاری به 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرا نیاز دارد، مطرح کرد که این رقم نسبتا بالا نیست و با توجه به حساسیت و گستردگی خدمات پرستاری و با تعداد کادر محدود پرستاران می‌توانست سیستم پرستاری را در کشور متحول کند.
در 27 مردادماه امسال بود که دکتر هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دستور اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را به صورت آزمایشی در چند بیمارستان صادر کرد و از آن تاریخ به بعد پرستاران منتظر عملیاتی شدن وعده وزیر بهداشت بودند.
در نهایت با پیگیری های نظام پرستاری کشور و جامعه پرستاری اخیرا پیرو جلساتی که با مسئولان وزارت بهداشت برگزار شد، نامه ای توسط شورای عالی نظام پرستاری درباره تعیین تکلیف اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به وزیر بهداشت ارسال شد و به گفته یعقوب جعفری جامعه پرستاری خواستار اجرای این قانون هستند.
با این اوصاف پیگیری های جامعه پرستاری برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری جواب داد و طبق اعلام دکتر آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت اجرای این قانون از آذرماه در بیمارستان ‌های منتخب به صورت آزمایشی آغاز می شود.
معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرده است که به دلیل اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستانهای سراسر کشور و اجرایی شدن کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت در این بیمارستانها، مدیریت این بیمارستانها امکان اجرای طرح حساس و مهم تعرفه گذاری خدمات پرستاری را به صورت همزمان نداشتند اما در حال حاضر که طرح تحول نظام سلامت اجرایی شده و استقرار کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت تا پایان آبان ماه در بیمارستانها به اتمام خواهد رسید، در اجرای دستور وزیر بهداشت مقرر شد از آذر ماه سال جاری این طرح در چند بیمارستان به صورت آزمایشی عملیاتی شود.
معاون وزیر بهداشت همچنین مطرح کرده است که از آنجا که تاکنون نمونه اجرا شده این قانون در ایران و یا سایر کشورها وجود نداشته است، ضروری است برای اجرای این قانون مدل اجرایی مناسبی طراحی شود بنابراین براساس دستور ابلاغی وزیر بهداشت مقرر شد این قانون به شکل آزمایشی در چند بیمارستان اجرا شود و بعد از حصول نتایج استقرار این قانون در بیمارستانهای منتخب، نتایج، مورد بررسی قرار می گیرد و برای اتخاذ تصمیم در مورد نحوه اجرای قانون، نتایج حاصله و بار مالی ناشی از آن به اطلاع دولت و مجلس محترم رسانده خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha