پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1260

شاید این جمله برای شما کمی تعجب آور باشد ، اما بنا به گفته متخصصان ، مرد بودن برای سلامت مضر است! چرا که تحقیقات متعدد در سراسر جهان نشان داده است که مردان در طول زندگی خود با خطرات بیشتری نسبت به زنان مواجه می شوند.

مرد بودن برای سلامت مضر است
در واقع احتمال مرگ و میر در مردان به دلایل زیادی ، از بیماری های قلبی گرفته تا قتل ، بیشتر از زنان است و به همین دلیل متوسط عمر مردان چند سال از زنان کوتاه تر است. این واقعیت باعث شده تا طی چند سال گذشته توجه بیشتری به سلامت مردان در سراسر جهان صورت گیرد و حتی روزها و هفته های مختلف سال را با همین عنوان نامگذاری کنند. روز سلامت مردان در کشور ما هم برای اولین بار و به منظور آگاهی بیماری های نهفته ای همچون بیماری مثانه ، پروستات ، تومورهای کلیه و جنسی که با عوارض وخیمی همراه هستند ، امروز برگزار می شود.

معاونت سلامت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی کشور و دفتر سلامت خانواده و جمعیت ، به پیشنهاد انجمن اورولوژی ایران ، اولین پنجشنبه اسفند 1385 را با عنوان روز سلامت مردان نامگذاری کردند. در این روز با مدیریت دفتر سلامت خانواده و جمعیت معاونت سلامت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و همکاری اورولوژیست های کشور اطلاع رسانی جامع و معاینات رایگان مردان در سطح کشور به منظور پیشگیری از بیماری های شایع و خطرناک صورت خواهد گرفت.
در بسیاری از نقاط دنیا ، روزی با عنوان روز سلامت مردان تعیین شده است. به عنوان مثال در کشور چین از سال 2001 در هفته آخر اکتبر روزی به عنوان روز سلامت مردان نامگذاری شده است که در این روز مردان ویزیت می شوند و مشکلات مربوط به سلامت آنان بررسی و آموزش های لازم به آنان داده می شود. در ایالات متحده و کانادا هم از سال 1994 در ماه ژوئن هفته ای به نام هفته سلامت مرد اختصاص یافته است.
همچنین در کشورهای اروپایی روز مردان اعلام شده و فعالیت هایی صورت گرفته است و در این رابطه مردان را در سطح جامعه با ارائه خدمات آموزش می دهند. نباید فراموش کرد که مردان جزو گروه های پر خطر جامعه از لحاظ میزان تهدید سلامت هستند ؛ چرا که احتمال مرگ و میر در مردان ، در مقایسه با زنان در همه گروه های سنی بیشتر است. مرگ و میر ناشی از سرطان ها ، بیماری های قلبی و عروقی ، ایدز ، تصادفات و خودکشی ها در مردان احتمال زیادتری دارد. مردان بیش از زنان در معرض فاکتورهای خطر محیطی و شغلی هستند و در نهایت این که مردان در مقایسه با زنان مراجعات پزشکی کمتری دارند. در همین خصوص این روز با هدف ارتقای سطح آگاهی مردان نسبت به مشکلات و بیماری های خطیر قابل پیشگیری و تشویق به مراجعه زود هنگام به پزشک به منظور تشخیص و درمان هرچه زودتر این بیماری ها سعی بر این دارد تا با برنامه ریزی منسجم و گسترده در سطح کشور و با استفاده از تجربیات محققان و استادان اورولوژی و درخصوص سیاست های دفتر سلامت خانواده و جمعیت و معاونت سلامت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اقداماتی به عمل آورد.
به گفته دکتر سید جلیل حسینی ، رئیس انجمن اورولوژی ایران ، این انجمن می کوشد تا بستر لازم برای مراجعه رایگان مردان به درمانگاه ها و مطبهای اورولوژی و بیمارستان های دارای بخش اورولوژی سراسر کشور را در اولین پنجشنبه اسفند ، روز سلامت مردان فراهم آورد. حسینی می افزاید: در این رابطه برنامه های سخنرانی در مجامع گردهمایی مردان و پسران نظیر کارخانه ها ، مدارس و... همچنین اطلاع رسانی درباره بیماری های خطیر از طریق رسانه ها ، تهیه پوستر و پمفلت و گزارش های علمی در جراید تنظیم شده است.
در واقع باید گفت: این برنامه بنا به پیشنهاد انجمن اورولوژی ایران و برنامه پرتو شبکه 4 صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و با استقبال و حمایت گسترده دفتر سلامت خانواده و جمعیت و معاونت سلامت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش و پزشکی اجرا می شود.
بیماری های خاموش مردانه
معاینه مردان در روز سوم اسفند در بیمارستان های دولتی ، مطبهای خصوصی و مراکز بهداشتی درمانی برای گروه سنی 25 تا 60 سال صورت می گیرد. دکتر محمد اسماعیل مطلق ، مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت ضمن بیان این مطلب می افزاید: با همکاری انجمن اورولوژی ایران بستر لازم برای مراجعه رایگان همه مردان به درمانگاه ها و مطبهای اورولوژی و بیمارستان های دارای بخش اورولوژی در سراسر کشور فراهم شده است.
در واقع این طرح با برنامه ریزی و هماهنگی اداره میانسالان دفتر سلامت خانواده و جمعیت و انجمن اورولوژی برای اولین بار در کشور و به منظور آگاه کردن مردان از بیماری های خاموش آنها اجرا می شود.

روزهایی با نام مردان و زنان


امروز 750 متخصص اورولوژیست در سراسر کشور در مطب ها و درمانگاه ها و 160 دستیار اورولوژی در کلینیک های اورولوژی بیمارستان های آموزشی به صورت رایگان مردان را ویزیت می کنند ؛ البته تنها برای مردان روز ویژه ای در نظر گرفته نشده است ، چراکه با همکاری انجمن های علمی ، NGO ها و اعضای هیات علمی برای سلامت هر دو گروه مردان و زنان برنامه ریزی شده است.
به این منظور از این پس در هفته نخست شهریور روز ملی سلامت زنان و در هفته نخستین اسفند ، روز ملی سلامت مردان در کشور برگزار می شوند

شناسایی بیماری های مردان در این مرحله محدود به بیماری های کلیه ، مجاری ادرار ، مثانه و جنسی می شود ؛ اما این کار زمینه ای است برای کارهای بزرگتر و جامعتر در سالهای آینده که می تواند موجب بالا رفتن سطح آگاهی مردان و توجه بیشتر به پیشگیری از این بیماری ها شود. در این مرحله اورولوژیست های ایران ، یک بار ویزیت بیماران را تعهد کرده اند و در کنار آنها در صورت لزوم یک یا دو آزمایش و اگر ضرورت داشته باشد ، یک مورد تصویربرداری هم تجویز می شود و پس از آن در صورت شناسایی بیماری ، پیگیری های بعدی درمان به عهده شخص بیمار است و به کمک بیمه ها دنبال می شود.
عوامل خطر آفرین در مردان به گفته دکتر سلیمی ، رئیس کمیته دستیاری انجمن اورولوژی ، دومین عامل مرگ و میر در مردان سرطان پروستات است ؛ ولی در ایران سرطان مثانه بیشتر از انواع دیگر سرطان تشخیص داده می شود. سلیمی با اشاره به این که در کتابهای پزشکی سن بروز سرطان مثانه 60 تا 70 سالگی است می افزاید: متاسفانه در حال حاضر سن ابتلا به این بیماری خیلی پایین تر آمده است به طوری که بیماران در سن 30 سال هم به ما مراجعه می کنند و حتی بتازگی یک بیمار 18 ساله با سرطان مثانه به بیمارستان هاشمی نژاد مراجعه کرد و تحت درمان قرار گرفت.
به طور کلی سرطان پروستات از رشد سلولهای بدخیم در داخل پروستات ایجاد می شود و یکی از شایع ترین سرطان ها در مردان است. بهتر است بدانید احتمال بروز این سرطان با افزایش سن زیاد می شود ، حتی می توان گفت احتمال این که یک مرد 50 ساله تا آخر عمرش به سرطان پروستات مبتلا شود 40 درصد است ؛ البته بیشتر سرطان های پروستات بدون علامت هستند و تا آخر عمر هیچ مشکلی برای شخص مبتلا ایجاد نمی کنند. در مقابل رشد سلولهای سرطانی در دیواره مثانه ، سرطان این عضو را ایجاد می کند که در بیشتر موارد به شکل یک توده گل کلمی پایه دار داخل مثانه است. در صورت عدم درمان ، تومور ممکن است رشد کند و به خارج مثانه گسترش یابد و حتی به اعضای دوردست برسد ؛ البته این بیماری ها اگرچه شایع هستند ، اما قابل درمانند ، یعنی اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند بیماری تقریبا به طور کلی از میان می رود و در غیر این صورت مرگ و میرهای ناشی از آنها رو به افزایش می روند. از این رو درباره بیماری های دستگاه ادراری و جنسی مردان و این که کدام یک از آنها در مردان شایع تر است ، فعلا آمار دقیقی در دست نیست.
به طور قطع بیماری هایی که مردان را تهدید می کند ، محدود به این موارد نمی شوند. دکتر حسینی با بیان این که بیماری هایی مانند واریکوسل 10 تا 30 درصد مردان را گرفتار می کند، می گوید: این بیماری جزو برنامه های روز سلامت مردان نیست ، چون عوارض خطرناکی را به همراه ندارد ، ولی درباره بیماری هایی مانند بیضه نزول نکرده و باید اطلاع رسانی بیشتری صورت گیرد ؛ چراکه با یک اطلاع رسانی ساده به خانواده ها مبنی بر این که در سن زیر 2 سال این مشکل باید حل شود قابل کنترل است ، ولی اگر در کودکان در سن خاصی عمل نشود ، عوارض متعددی ازجمله سرطان و ناباروری خواهد داشت.
حسینی با ابراز تاسف از این که مردم ما از این بیماری و راه درمانی آن مطلع نیستند می افزاید: علت آن که انجمن اورولوژی اقدام به نامگذاری این روز با عنوان روز سلامت مردان کرده است ، آگاهی دادن و بیماریابی در زمان مناسب است ، چراکه بیشتر بیماران با علایم پیشرفته و در حالی که مشکلات آنها حاد شده و حتی درخصوص سرطان ها به ریه و استخوان ها هم رسیده است ، مراجعه می کنند.
حسینی درباره برنامه های روز سلامت مردان هم به معاینات مربوطه در کلیه اماکن بهداشتی دولتی و خصوصی اشاره می کند و می گوید: برای آن که مردم بدانند باید به کجا مراجعه کنند ، به وسیله علامت ها و پوسترها این مکان ها مشخص می شوند. در ضمن با وجود آن که در ابتدا هدف این طرح معاینه میانسالان بوده است ؛ اما به این علت که در بعضی کودکان مشکلات مادرزادی بویژه بیضه نزول پیدا نکرده است ، قرار است معاینه کودکان هم در دستور کار این طرح قرار بگیرد.

اسامی ونشانی مراكز معاینه رایگان مردان

مراكز شرق تهران:

ایوب ترجمان، اتوبان افسریه، سه راه تختی،‌بیمارستان بعثت،

سیدمحمدعلی تقوی، تهرانپارس، مابین فلكه دوم و چهارراه تیرانداز،‌نبش ‌١٦٢ شرقی، پلاك ‌٢٣٣، طبقه دوم.

فرهاد چرخچی، بزرگراه رسالت، خیابان مجیدیه شمالی، پایین تر از مخابرات، پلاك ‌٥٢٨

حبیب اله رجایی،‌بزرگراه رسالت، بین پل سید خندان و شهید عراقی، پلاك ‌٧٦، مجتمع تخصصی شرق.

حسین سلیمیان،خیابان پیروزی، بین فلكه دوم و سوم نیروهوایی، ساختمان بوستان، شماره ‌٦٧٦

رحمت اله ضیایی طبسی نژاد، خیابان پیروزی، بین خیابان سوم و چهارم نیروی هوایی، ساختمان پزشكان گلستان.

سعید عطاری، خیابان افسریه، ‌٢٥ متری دوم،‌خیابان ‌٢٩، طبقه بالای آزمایشگاه افسریه

سید محمد موسوی، چهار راه نظام آباد، سبلان جنوبی، پایین تر از بانك ملی، كدپستی ‌١٦٤٣٧

مراكز جنوب تهران شامل:

محمد افشاریان، خیابان ‌٢٠ متری ابوذر، نبش ‌٢٦ متری گلچین، داروخانه دكتر چناری

محمدكاظم آقامیر، خیابان امام خمینی، خیابان حسن آباد، بیمارستان سینا

محسن طاهری محمودی، خیابان امام خمینی، خیابان حسن آباد، بیمارستان سینا

احمدرضا تافتاچی، بهارستان، خیابان امام خمینی،‌چهار راه سیروس، بیمارستان دكتر سپیر

كمال حسینی شكرایی، خیابان فداییان اسلام، سه راه ورامین، ساختمان پزشكان جهانشاه

سعید دهخوارقانیان، شهرری، خیابان ‌٢٤ متری، كوچه كاشانی

منوچهر یزدانی، فلكه دوم خزانه بخارایی، بیمارستان شماره ‌١ تامین اجتماعی

به گزارش ایسنا، مراكز غرب تهران شامل:

بهمن اخوین محمدی، شهرك غرب، بلوار فرحزادی، تقاطع پونك باختری، بیمارستان آتیه

داراب خاكی، یوسف آباد،‌خیابان هفتم، پلاك ‌٢٩

عبدالامیر مرتضوی، صادقیه، كلینیك ابن سینا

عبدالله ناصحی، بزرگراه همت، بین شیخ فضل اله و چمران، بیمارستان میلاد

علی اصغر كدیوری، خیابان وصال شیرازی، نرسیده به خیابان بزرگمهر، بیمارستان البرز

لطف اله ارمنده، ستارخان، تهران ویلا نبش خیابان رییس، پلاك ‌٨٧٥

محمدرضا برقی، اكباتان فاز ‌٢ بلوك ‌١٢، پ ‌٢٦

محمدرضا سلیمی، خیابان قصرالدشت، تقاطع مالك اشتر – درمانگاه غدیر خم

فرزاد رشیدی احمدی، خیابان آیت الله سعیدی، بلوار معلم، پ ‌٥

به گزارش ایسنا، مراكز شمال تهران شامل:

سیروس ارفع، خ پاسداران، میدان نوبنیاد، بیمارستان چمران

رضا اعرابی، خیابان دكتر شریعتی، بالاتر از پل رومی، نبش كوچه نبوی، ساختمان پزشكان ‌١٧٧٥، طبقه سوم (‌١١ صبح)

امیر ایجادی، ابتدای فرمانیه،‌خیابان پاسداران، كلینیك ناباروری كوثر

مجید آریان، خیابان شریعتی، بالاتر از دو راهی قلهك، ساختمان ‌١٤٣١، ASP، واحد ‌٣٤

محمود باقری، میدان آرژانتین، خیابان الوند، بیمارستان كسری

حسین كرمی، قلهك، شریعتی، روبروی مسجد جامع قلهك، ك سجاد،‌پ ‌٧

محمدجعفر كیانی، سعادت آباد، سرو شرقی، خیابان مجد، پلاك ‌٩٨

مرتضی گل محمدی، میدان آرژانتین، خیابان الوند، بیمارستان كسری

محمدرضا مالك نژاد، خیابان شریعتی، خیابان ظفر، ساختمان پزشكان سبز

رئوف صالح پور، میرداماد، روبروی مسجد الغدیر، كلینیك شایان

حسن شاهرخ، خیابان شریعتی، ابتدای میرداماد، ساختمان شماره ‌٢، آپارتمان ‌٥

سید جلیل حسینی، خیابان ولی عصر(عج)، روبروی مسجد بلال، جنب گلستان، ساختمان پزشكان ‌١٤٩٩، طبقه ‌٢

مهری مهراد، ولی عصر(عج)، سه راه زعفرانیه، اول مقدس اردبیلی، پ ‌٢، ط سوم

محمدجواد سلیمانی، میدان ونك، خیابان صانعی، مجتمع نگین

محمد سهرابی، خیابان شریعتی، دوراهی قلهك، بیمارستان ایرانمهر

سیدمحمدعلی مدینه‌ای، میدان ونك، بالاتر از میدان ونك، خیابان والی نژاد، درمانگاه بیمارستان هاشمی نژاد

به گزارش ایسنا، مراكز مركز شهر تهران:

منوچهر اژدری مقدم، خیابان ایرانشهر جنوبی، پلاك ‌٧٦، طبقه دوم

برواند اسماعیلی، بلوار كشاورز، جنب ساختمان سامان،‌بیمارستان پارس

جلال اعتماد، خیابان انقلاب، چهارراه كالج، بالای بانك ملت ،‌پلاك ‌٤٩٩

هوشنگ اعظم قوامی، خیابان قائم مقام فراهانی، روبروی بیمارستان تهران كلینیك، خیابان ششم،‌پلاك ‌٤

یوسف البرز، خیابان حافظ، ابتدای فرانسه،‌بیمارستان مروستی

ناصر امیرجنتی، كنگره ناباروری، خیابان فاطمی، خیابان حجاب، مركز آفرینش‌های كودكان و نوجوانان،‌تالار حجاب

آرمین ایرانپور اصل، خیابان مطهری، خیابان میرعماد، كوچه یكم، پلاك ‌٤، شماره ‌٧

حبیب آریامنش، خیابان فردوسی، مقابل ك شیروانی، ادارات مركزی بانك ملی، بیمارستان بانك ملی

ایرج بالازاده، خیابان آذربایجان، جنب خیابان كارون، بیمارستان شهریار

مهدی بنایی، خیابان فاطمی، بیمارستان سجاد

حسن بیگلری، كنگره ناباروری، خیابان فاطمی، خیابان حجاب، مركز آفرینش‌های كودكان و نوجوانان، تالار حجاب

امید پویان، كنگره ناباروری، خیابان فاطمی، خیابان حجاب، مركز آفرینش‌های كودكان و نوجوانان،‌تالار حجاب

بهمن پیران ویسه، خیابان مطهری، خیابان جم، بیمارستان جم

فیروز تاج كریمی، خیابان شهید بهشتی،‌ابتدای خیابان احمد قیصر، بیمارستان آسیا

شاهرخ جمالی جم، بیمارستان امام سجاد (خ بهار)

عبدالمجید حاجبی، خیابان فاطمی، بیمارستان سجاد

حسین حسنی،‌خیابان شریعتی، سه راه طالقانی، خیابان كالج، بیمارستان خانواده ارتش

سید مصطفی حسینی،‌خیابان سپهبد قرنی، خیابان سپند، بیمارستان آپادانا

فریدون خیام فر، خیابان ایتالیا، نرسیده به خیابان وصال شیرازی،‌بیمارستان مصطفی خمینی

كیوان راد خواه،‌كنگره ناباروری، خیابان فاطمی، خیابان حجاب، مركز آفرینش‌های كودكان و نوجوانان، تالار حجاب

بهرام رحیمیان،‌خیابان شهید بهشتی،‌ابتدای خیابان احمد قیصر، بیمارستان آسیا

بیژن رضاخانیها، خیابان فاطمی، خیابان سرهنگ اعتمادزاده، بعد از تقاطع كارگر

محمدعلی زرگر، بلوار كشاورز، كوی رویان، پ ‌٧٥

فریدون سپهری، میدان فلسطین، بالاتر از جمهوری، پلاك ‌٢١٩

محمد صدیقی، كنگره ناباروری، خیابان فاطمی، خیابان حجاب، مركز آفرینش‌های كودكان و نوجوانان، تالار حجاب

محمد سعید سعیدیان، خیابان مطهری – خیابان جم، كلینیك جم، جنب داروخانه جم

سید محمد سنادیزاده، خیابان مفتح شمالی، نرسیده به خیابان بهشتی پ ‌٤٣٤

سیدجواد سنادیزاده، خیابان مطهری، خیابان میرعماد، بیمارستان مهرداد

سید محمد سید مومنی، خیابان حافظ جنوبی، نرسیده به زیرگذر، بیارستان الوند

سید علیرضا شریفی، تقاطع حافظ و طالقانی، مقابل وزارت نفت، پ ‌١٦٥

سعید صاحب كشاف، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید صابونچی، ك ششم، پ ‌٤، طبقه همكف

محمدعلی صدیقی گیلانی، كنگره ناباروری، خیابان فاطمی، خیابان حجاب، مركز آفرینش‌های كودكان و نوجوانان، تالار حجاب

محمدرضا صفری نژاد، خیابان قائم مقام فراهانی، روبروی بیمارستان تهران كلینیك، خیابان ششم، ساختمان پزشكان رازی

محمدرضا عاطفی، خیابان مطهری، خیابان جم، بیمارستان جم (‌١٠ صبح)

حمید عبدلزاده، كنگره ناباروری – خیابان فاطمی، خیابان حجاب، مركز آفرینش‌های كودكان و نوجوانان، تالار حجاب

شیرین عزیز جلالی، خیابان شهید مطهری، خیابان امیر اتابك، خیابان مهر آوینی،‌پ ‌٣٢

رحیم عسگریه، بلوار كشاورز، جنب ساختمان سامان، بیمارستان پارس

حمدیرضا غلامرضایی،‌سهروردی جنوبی،‌چهار راه دیبا، پلاك ‌١١

سیامك فائز، خیابان انقلاب،‌خیابان شریعتی، داخل خیابان سمیه،‌بیمارستان آراد

فرامرز فرهی،‌كنگره ناباروری،‌خیابان فاطمی، خیابان حجاب،‌مركز آفرینش‌های كودكان و نوجوانان، تالار حجاب

سید محمد كاظمینی، كنگره ناباروری،‌خیابان فاطمی، خیابان حجاب،‌مركز آفرینش‌های كودكان و نوجوانان، تالار حجاب

كوشا كمالی،‌بلوار كشاورز، جنب بیمارستان ساسان، كوچه شهید دائمی، پلاك ‌٧

محمدقاسم محسنی، بلوار كشاورز، روبروی پارك لاله، مجتمع پزشكی لاله

مهدی مطیعیان، خیابان ایتالیا، نرسیده به خ وصال شیرازی،‌درمانگاه بیمارستان مصطفی خمینی

منصور مقدم،‌خیابان انقلاب، خیابان شریعتی،‌داخل خیابان سمیه،‌بیمارستان آراد

داراب مهربان،‌میدان گل‌ها، تقاطع شهید گمنام و فتحی شقاقی، ساختمان ‌٤٥، پلاك ‌١٦٩

عبدالرسول مهرسای، عباس آباد،‌مفتح شمالی، نبش ك ‌١٠، ساختمان ‌٤٤٣ ، ط ‌٣

غلامحسین نادری، كنگره ناباروری، خیابان فاطمی، خیابان حجاب، مركز آفرینش‌های كودكان و نوجوانان،‌تالار حجاب

فیض محمد نورایی، خیابان طالقانی، تقاطع خیابان ولی عصر، ساختمان اطمینان، پ ‌٢، شماره ‌١٦

محمدحسین نوربالا، مطهری غربی، پ ‌٨٠

محمدرضا نوروزی، كنگره ناباروری، خیابان فاطمی، خیابان حجاب، مركز آفرینش‌های كودكان و نوجوانان،‌تالار حجاب

ابوالقاسم نیك فلاح، كنگره ناباروری، خیابان فاطمی، خیابان حجاب، مركز آفرینش‌های كودكان و نوجوانان،‌تالار حجاب

فرزاد نیك نژاد، بلوار كشاورز، بعد از فلسطین، بیمارستان ساسان

میركمال هادیانی، خیابان كریم خان،‌خیابان آبان،‌بیمارستان آبان

ایرج هروی، خیابان فلسطین، پایین تر از میدان فلسطین، شماره ‌١١٠

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha