معاون غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام كرد: كشور ما هیچ نوع واردات مستقیم شیر خشك از چین ندارد. ورود شكلات و برخی فرآورده‌های شیری از چین نیز با توجه به آلودگی شیر خشك در این كشور از امروز ممنوع شد.

رسول دیناروند در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: هیچ نوع واردات مستقیم شیر خشك نوزادان یا شیر خشك صنعتی چینی به ایران نداریم و از این نظر هیچ نگرانی وجود ندارد اما برخی محصولاتی كه فرآورده‌های حاصل از شیر خشك است مانند شكلات یا قهوه‌های فوری ممكن است از چین به ایران وارد شود كه طی ابلاغیه‌ای از امروز ورود این فرآورده‌ها به كشور ممنوع شد.
معاون وزیر بهداشت گفت: مشكلی كه در كشور چین ایجاد شده است ناشی از تقلب در استفاده از شیرخام در این كشور است به این ترتیب كه شیر خام تولیدی را با آب رقیق كرده‌اند اما برای اینكه از آزمایشات رد شود و میزان پروتئین آن كافی باشد به آن افزودنی غیر مجاز ملامین زده شده است. همین امر عامل آلودگی و بروز بیماری ناشی از مصرف شیر خشك حاصل از آن در این كشور شده است.
وی ادامه داد: مصرف اندك این نوع شیرها خطرناك نیست اما مصرف مداوم آن موجب بروز بیماری‌های كلیوی در مصرف‌كنندگان به خصوص در نوزادان می‌شود و بر اساس آخرین اطلاعات موجود حدود 60 هزار نفر كه بیشتر آنها نوزاد بوده‌اند در كشور چین بر اثر مصرف شیر خشك و محصولات دیگر حاوی شیر خشك بیمار شده‌اند، البته تعداد فوتی‌های ناشی از مصرف این شیرها در این كشور بسیار محدود و انگشت شمار بوده است.
دیناروند گفت: فعلاً هیچ نوع شیر خشك نوزادی و صنعتی چینی در كشور نداریم. ورود محصولات و فرآورده‌های شیری چینی هم كه ممكن است آلوده به این نوع شیر خشك‌ها باشند نیز از امروز ممنوع می‌شود و همه مجوزهای واردات مواد غذایی از چین از امروز بازنگری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha