پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰

بازرس انجمن تخصصی طب اورژانس گفت: عمده گازگرفتگی‌ها به دلیل سوخت ناقص وسایل گازسوز و نشت گاز منوکسیدکربن است که گاهی منجر به انفجار و آتش سوزی می‌شود.

سلامت نیوز: بازرس انجمن تخصصی طب اورژانس گفت: عمده گازگرفتگی‌ها به دلیل سوخت ناقص وسایل گازسوز و نشت گاز منوکسیدکربن است که گاهی منجر به انفجار و آتش سوزی می‌شود.

دکتر کیوان ایلچیان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: هر سال گاز منواکسیدکربن قربانیانی به جا می‌گذارد که با سرد شدن هوا، نصب و استفاده ناصحیح از وسایل گازسوز گرمایشی این آمار بیشتر می‌شود. رسانه‌ها با پوشش اخبار و پخش پیام‌های هشدار دهنده می‌توانند آگاهی مردم را در این خصوص بالا برند و باعث کاهش این آمار شوند.

این بازرس انجمن تخصصی طب اورژانس خفگی با منواکسید کربن را شایع‌ترین نوع گاز گرفتگی دانست و افزود: این گاز بدون بو، رنگ و مزه است و افراد متوجه گاز گرفتگی نمی‌شوند. همچنین تمایل ترکیب کربن با هموگلوبین خون 250 برابر اکسیژن است و به همین دلیل برای نجات افرادی که دچار گازگرفتگی شده‌اند به آنها اکسیژن با فشار بالا داده می‌شود تا این پیوند شکسته شود و هموگلوبین با اکسیژن ترکیب شود.

علایم مسمومیت با منوکسیدکربن

این متخصص داخلی ذغال شومینه، بخاری، پکیج و آبگرمکن که با سوخت فسیلی کار می‌کنند را بیشترین عامل پخش این گاز دانست و گفت: سردرد، تهوع، استفراغ، بی‌حالی و کسلی، ضعف جسمانی و خواب آلودگی شدید از علایم گاز گرفتگی است که شباهت زیادی به علایم بیماری آنفلوآنزا دارد.

وی خروج فرد مسموم از محل نشت گاز و قرار دادن وی در محیط باز را مهم‌ترین اقدام هنگام گاز گرفتگی دانست و بیان کرد: در مرحله بعدی بهتر است یقه پیراهن، کمربند و لباس‌های تنگ آنها باز شود و فرد در مجاورت هوای پاک قرار گیرد و در اسرع وقت با اوژانس و آتش نشانی تماس گرفته شود.

ایلچیان درباره عوارض پس از نجات از گاز گرفتگی گفت: این افراد به طور معمول تا یک هفته پس از حادثه سردرد، تهوع و سرگیجه دارند. احتمال سکته و آسیب‌های ریوی و قلبی در میانسالان و افرادی که دچار بیماری قلبی و عروقی هستند نیز وجود دارد. هچنین ممکن است در کسانی که زیاد در معرض این گاز قرار گرفته‌اند، صدماتی نیز به مغز وارد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha