سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 126860

محققان استرالیایی اعلام کردند: افرادی که گونه خاصی از یک ژن را دارند به طور طبیعی در برابر بیماری حصبه مقاوم هستند.

سلامت نیوز: محققان استرالیایی اعلام کردند: افرادی که گونه خاصی از یک ژن را دارند به طور طبیعی در برابر بیماری حصبه مقاوم هستند.

به گزارش  ایرنا از خبرگزاری فرانسه، دکتر «سارا دانستان» و همکارانش در دانشگاه ملبورن می گویند: این کشف راه را برای تولید واکسن ضد بیماری حصبه هموار می سازد.

محققان می گویند: ژن HLA-DRB1 افراد را به طور طبیعی در بیماری تب تیفوئید یا حصبه مقاوم می کند.

به گفته محققان ، روش فعلی برای درمان بیماری حصبه بر کنترل شرایط بیمار، متمرکز است و تلاش دانشمندان بر این است که بتوانند از ژن کشف شده برای تولید واکسن استفاده کنند.

درمان بیماری از آن جهت دشوار است که باکتری عامل آن در برابر آنتی بیوتیک ها ، مقاومت نشان می دهد و اکنون یک واکسن با تاثیر متوسط در جامعه پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

محققان موسسه «نوسال» دانشگاه ملبورن این بررسی را با کمک موسسه ژنوم سنگاپور و بخش های تحقیقاتی وابسته به دانشگاه آکسفورد انگلیس در کشورهای نپال و ویتنام انجام دادند.

**حصبه چیست؟

حصبه یا تب تیفویید، یک بیماری عفونی است و در اثر میکروارگانیسمی به نام سالمونلا ایجاد می شود.

**علایم بیماری

- شایع ترین علامت بیماری حصبه، تب مداوم است وبهترین راه تشخیص آن، کشت خون است.

-ممکن است علایم دیگری مانند پایین بودن سطح هوشیاری، حالت بهت زدگی هم وجود داشته باشد.

-در مواردی به طور همزمان اسهال یا یبوست با درد شکمی منتشر در شکم نیز وجود دارد.

**عامل حصبه

علت بیماری حصبه میکروارگانیسم سالمونلا است که معمولاً از طریق خوراکی وارد بدن می شود (دهانی- مدفوعی) و چنانچه مدفوع بیمار توسط فرد دیگری به صورت غیرمستقیم مثلا از طریق آب وغذای آماده وارد سیستم گوارشی شود، معمولا این حالت پیش می آید.

کارشناسان بهداشتی و پزشکان می گویند:استفاده از آب های نامطمئن و غیر بهداشتی احتمالا سبب ابتلا آنها به حصبه می شود.در بسیاری از موارد آب های غیربهداشتی با فاضلاب مخلوط شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha