نرم افزار نظارت اتوماتیك و هوشمندانه‌ بر حركات بیماران تشنجی برای اولین بار در ایران توسط فارغ‌التحصیل كارشناسی ارشد دانشكده مهندسی پزشكی دانشگاه صنعتی امیركبیر طراحی شد.

نرم‌افزار نظارت اتوماتیك و هوشمندانه‌ بر بیماران تشنجی در دانشگاه صنعتی امیركبیر طراحی شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مهندس امیرضا آرمیون مجری این طرح، با اعلام این خبر به انگیزه و هدف اصلی این پروژه كاربردی اشاره كرد و افزود: متاسفانه بیماران تشنجی (صرع) به هنگام تشنج، هوشیاری خود را از دست داده و قادر به كمك خواستن نیستند و از طرفی ممكن است این نوع بیماران دچار تشنج بشوند و كسی از وضعیت آنها با خبر نشود.

برای رفع این مشكل نوعی چشم هوشمند تصویری طراحی شده است كه بیمار را هنگام كار، خواب و یا استراحت تحت نظر داشته و در مواقع تشنج وضعیت او را به اطرافیانش اطلاع می‌دهد.

وی ادامه داد: در واقع هدف اصلی از طرح و تعریف این پروژه، مراقبت اتوماتیك و هوشمندانه‌ از بیماران صرع و اعلام به موقع وضعیت اضطراری (تشنج) آنهاست.

فارغ‌التحصیل كارشناسی ارشد مهندسی پزشكی در مورد نحوه عملكرد سیستم نرم افزاری طراحی شده، اظهار داشت: در این پروژه، یك دوربین به صورت پیوسته از محل كار یا استقرار بیمار تصویر ثبت می‌كند و با استفاده از روشها و الگوریتم‌های بهینه شده تشخیص و تخمین حركت، بررسی می‌شود كه آیا بیمار حركت كرده است یا نه، چنانچه توسط سیستم طراحی شده، حركات بیمار، سریع و غیر معمول (حالت تشنج) تشخیص داده شد، اعلام وضعیت اضطراری می‌شود (ابتدا از طریق بلندگو چند بوق هشدار دهنده، برای هوشیار كردن بیمار پخش می‌شود سپس صدای ضبط شده با مضمون كمك برای آگاه سازی اطرافیان از بلند گو پخش می‌شود و در نهایت از طریق تلفن به صورت خودكار به بستگان یا نزدیكان فرد اطلاع داده می‌شود ).

وی ادامه داد: در این پروژه برای تشخیص این امر در یك دنباله تصویری ، برای هر فریم تصویری یك مقدار عددی (بر اساس الگوریتم‌های تشخیص و تخمین حركت) محاسبه می‌گردد كه میزان تغییرات را در آن فریم بیان می‌نماید.

مجموعه این مقادیر برای دنباله تصویری، سیگنال مشخصه را تشكیل می‌دهد كه با انجام پردازش‌هایی ، زمانهای حركت (عادی و تشنجی ) را در آن مشخص می‌كنیم.

مهندس آرمیون اضافه كرد: طراحی این پروژه در حدود یكسال به طول انجامید، روشهای ارائه شده با دقت حدود 97 درصد قادر به تشخیص تمام حركات فرد در طول دنباله تصاویر می‌باشند، همچنین این روشها با دقت بالاتر از 94 درصد حركات تشنجی را از حركات عادی تمییز می‌دهند.

شایان ذكر است، این پروژه با راهنمایی دكتر منصور وفادوست عضو هیات علمی دانشكده مهندسی پزشكی دانشگاه صنعتی امیر كبیر انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha