سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12741

بد نیست كه بزرگ‌تر‌ها برای كودكانی كه از مسواك زدن گریزانند تعریف كنند كه انسان‌های دوران‌های بسیار دور برای تمیز كردن دندان‌های خود حتی از سم حیوانات به جای خمیر دندان استفاده می‌كر‌دند.

اما مسئله ‌بدفهمی اهمیت سلامت دندان‌ها به كودكان محدود نمی‌شود و برخی بزرگسالان نیز سفیدی دندان‌ها را به سلامت آنها ترجیح می‌دهند؛

به طوری كه این موضوع باعث شده در برخی موارد بازار سفید‌كننده‌ها از خمیر‌دندان‌ها پیشی بگیرد. این در حالی است كه مصرف اغلب سفید‌كننده‌‌های موجود در بازار، دندان‌ها را دچار ساییدگی می‌كند.

سفید‌كننده‌ها حداكثر برای مصرف هفته‌ای یك‌بار مجاز شمرده می‌شوند؛ حال آنكه برخی عادت دارند این ماده را هر روز و به جای خمیردندان روی دندان‌ها بكشند.

جدای از افرادی كه زیبایی را به سلامتی ترجیح می‌دهند، شباهت سفید‌كننده‌ها به خمیر دندان باعث شده عرضه آن در بازار به حداكثر برسد. بنابراین باید دانست كه سفید‌كننده‌ها خمیردندان‌هایی با خاصیت سفید‌كنندگی نیستند.

اما كارشناسان این عرصه در پاسخ به این سئوال كه خمیر دندان مناسب چه خمیردندانی است؟ می‌گویند خمیردندا‌ن‌های مختلف فرق آنچنانی با هم ندارند، به ویژه‌ آنكه در رعایت بهداشت دهان و دندان نوع خمیر دندان حداقل نقش را دارد .

مطابق نظر آنها همه خمیر دندا‌‌ن‌ها شامل  مواد  شوینده، ساینده، کف کننده، خوشبو کننده  و فلوراید هستند. بنابراین چنانچه از یك خمیردندان استاندارد استفاده می‌كنید بدانید كه آنچه بعد از كشیدن نخ دندان به سلامت آن كمك می‌كند نوع و جنس مسواك است.

فقط در مورد خمیر دندان كودكان باید دقت بیشتری كرد.  این خمیر دندان ها با طعم ها و رنگ های مختلفی تهیه می شوند تا بچه ها به شوق خوردن یک خمیر دندان خوشمزه هم شده مسواک بزنند.

اما توجه داشته باشید که چنانچه کودک شما دارای سن کمتر از ۲ سال است باید از خمیر دندان بدون فلوراید استفاده کند. کودکان قبل از ۲ سالگی معمولا مقداری از خمیر دندان را قورت می دهند.

این خوردن خمیر دندان و جذب فلوراید موجود در آن می‌تواند باعث مسمومیت کودک در کوتاه مدت و یا سبب بدرنگ شدن دندان‌ها  در طولانی مدت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha