یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲
کد خبر: 127451

بخش قابل‌توجهی از آلودگی آب به فاضلاب شهری مربوط می‌شود که در نتیجه استفاده بی‌رویه از انواع مواد شیمیایی مانند حلال‌ها، شوینده‌ها و سموم مختلف دفع آفات در منازل، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و... وارد منابع آب می‌شوند.

سلامت نیوز: بخش قابل‌توجهی از آلودگی آب به فاضلاب شهری مربوط می‌شود که در نتیجه استفاده بی‌رویه از انواع مواد شیمیایی مانند حلال‌ها، شوینده‌ها و سموم مختلف دفع آفات در منازل، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و... وارد منابع آب می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز، فاطمه ناصحی، استادیار محیط‌زیست در روزنامه شرق نوشت: تحقیقات متعددی درخصوص نقش زنان در ارتقای فرهنگ محیط‌زیست انجام گرفته که اکثرا گویای این واقعیت هستند که زنان در بیشتر کشورها نقش مسوولانه‌تری در حفظ و حراست از محیط‌زیست و مصرف بهینه از منابع داشته‌اند.
 سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که آیا خود این جامعه زنان از دانش کافی در زمینه محیط‌زیست و رفتار‌های مطلوب زیست‌محیطی برخوردارند و آیا زمینه برای فراگرفتن اصول اولیه و مهم حفاظت از زمین برایشان فراهم است؟ آیا می‌دانند بخش عمده‌ای از آلودگی‌های خاک، منابع آب، موادغذایی و... به عملکرد آنها در منزل برمی‌گردد؟ تحقیقات صورت‌گرفته در برخی نقاط مختلف جهان و همچنین کشور ما، نشان از وجود آلودگی‌های شیمیایی همچون شوینده‌ها، آفت‌کش‌ها و... در ذخایر آب‌های شور و شیرین دارد که می‌توانند مستقیما سلامت انسان‌ها را تهدید کنند.

بخش قابل‌توجهی از آلودگی آب به فاضلاب شهری مربوط می‌شود که در نتیجه استفاده بی‌رویه از انواع مواد شیمیایی مانند حلال‌ها، شوینده‌ها و سموم مختلف دفع آفات در منازل، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و... وارد منابع آب می‌شوند. نکته قابل‌توجه در مورد این آلاینده‌ها این است که برای اثربخشی بیشتر آنها، از موادی با فرمول‌های پیچیده شیمیایی مبتنی بر تکنولوژی مدرن استفاده می‌شود و مردم بی‌اطلاع از ماهیت شیمیایی آنها و پیامدشان در محیط و بدن انسان همچون تجمع‌شان در بافت‌های مختلف بدن، به صورت بی‌رویه از آنها استفاده می‌کنند. این مواد پس از استفاده وارد فاضلاب شهری شده و در نهایت سر از اکوسیستم‌های آبی درمی‌آورند.
بهبود کیفیت منابع آب به میزان قابل‌توجهی به عملکرد زنان در منزل بستگی دارد چراکه این قشر می‌توانند علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب در منازل، با استفاده اصولی و صحیح از مواد شیمیایی، به‌عنوان مثال شوینده‌ها، همچون استفاده از یک گلوله پنبه آغشته به سفید‌کننده جهت شست‌وشو یا استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های طبیعی همچون سرکه به‌جای مواد مصنوعی نقش مهمی در کاهش آلودگی‌های شیمیایی و خطرناک منابع آب ایفا کنند. نقش زنان در این خصوص، نه‌تنها در حفظ منابع آب بلکه در سایر اصول حفاظت از محیط‌زیست، همچون فرهنگ صحیح استفاده از منابع انرژی، استفاده از کیف‌های خرید به جای پلاستیک، فرهنگ کاهش تولید و تفکیک زباله در مبدا و... بر کسی پوشیده نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha