جمعه ۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1275

از آغاز سال میلادی تاكنون مواردی از شیوع ویروس مرگبار آنفلوانزای مرغی در كشورهای همسایه پاكستان، افغانستان، تركیه، و جمهوری آذربایجان گزارش شده است.

آنفلوانزای مرغی در همسایگی ایران!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاههای اینترنتی و خبرگزاریها حاكی است ، از ماه ژانویه تاكنون همچنین مواردی از شیوع آنفلوانزای مرغی در حاشیه دریای سیاه شامل روسیه، آذربایجان، تركیه و گرجستان گزارش شده است.

ویروس اچ ‪ ۵‬ان ‪ ۱‬در تازه‌ترین هجوم خود در سال ‪ ۲۰۰۷‬تلفاتی در بین پرندگان داشته و حتی موارد مشكوك ابتلا انسانی نیز گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت كشاورزی پاكستان روز سه‌شنبه مواردی از آنفلوانزای مرغی را در این كشور تائید كرد. نتیجه آزمایشها نوع ویروس را اچ‪ ۵‬ان‪ ۱‬را تشخیص داده است.

به دنبال مشاهده مواردی از تلف شدن پرندگان شامل غاز، طاووس و اردك در باغ وحش مرغزار در اسلام آباد، این باغ وحش بسته شد.

اخیرا این ویروس در یك مزرعه كوچك در نزدیك اسلام‌آباد مشاهده شده بود.

همچنین مواردی در بین مرغها در راولپندی و مانسهرا در شمال غرب این كشور گزارش شد.

آنفلوانزای مرغی اولین بار در ماه مارس ‪ ۲۰۰۶‬در دو مرغداری در شمال غرب پاكستان مشاهده شد.

وزیران بهداشت و كشاورزی افغانستان نیز روز چهارشنبه از شیوع مجدد آنفلوآنزای پرندگان از نوع "اچ ‪ ۵‬ان ‪۱‬ ‪ "H5N1‬در این كشور خبر دادند.

براساس تحقیقات ویروس آنفلوانزای مرغی در ولایت‌های "كنر" و "ننگرهار" در شرق كشور مشاهده شده است.

"سیدمحمد امین فاطمی" وزیر بهداشت افغانستان اعلام كرد تاكنون كسی به این بیماری مبتلا نشده است.

شبكه تلویزیونی "آینس" جمهوری آذربایجان نیز هفته پیش، از شیوع ویروس بیماری آنفلوانزای مرغی در شهرستان " نفتچالا " در ‪ ۱۷۰‬كیلومتری جنوب باكو خبر داد و اعلام كرد كارشناسان بهداشتی در این منطقه با انجام آزمایشهایی بر روی لاشه چند پرنده وحشی، ویروس آنفلوانزای مرغی را در آنها تایید كردند. اما سازمان دامپزشكی جمهوری آذربایجان گزارشهای مربوط به شیوع آنفلوانزای مرغی در شهرستان "نفتچالا" را تكذیب كرد و وزارت محیط زیست جمهوری آذربایجان از مردم خواست از هر گونه تماس با پرندگان مهاجر خودداری كرده و در صورت مشاهده مرگ دست جمعی مرغها سریعا به نهادهای مربوط اطلاع دهند.

پیش از این نیز دو مورد مرگ بیماران مشكوك به آنفلوانزای مرغی در نزدیكی نفتچالا گزارش شده بود. وزارت بهداشت جمهوری آذربایجان مرگ این دو شهروند آذری را ناشی از بیماری ذات‌الریه اعلام كرده است ولی با این حال نمونه‌های خون آنها را به آزمایشگاه سازمان بهداشت جهانی در لندن ارسال كرده است.

مدتی پیش برخی رسانه‌های جمهوری آذربایجان گزارشهایی را درباره تلف شدن پرندگان وحشی و مرغهای خانگی در برخی نقاط این كشور و احتمال شیوع مجدد بیماری آنفلوانزای مرغی پخش كردند كه تكذیب وزارتخانه‌های بهداشت و كشاورزی را درپی داشت.

از اوایل سال جاری میلادی در تركیه نیز ویروس آنفلوانزای مرغی ماكیان را در منطقه جنوب شرقی این كشور را آلوده كرده است. وزارت كشاورزی تركیه هفته گذشته نوع ویروس شایع را اچ‪ ۵‬ان ‪ ۱‬تایید كرد.

در مسكو نیز آنفلوانزای مرغی تاكنون در هفت ناحیه استان مسكو گزارش شده است. مقامات روسی نوع ویروس را گونه آسیایی اچ‪ ۵‬ان‪ ۱‬اعلام كردند.

به گزارش روز چهارشنبه روزنامه كامسومولسكایا پروادا، یك مرد روسی مشكوك به آنفلوانزای مرغی در بیمارستان بستری شد.

این كشاورز ‪ ۴۳‬ساله اقدام به خرید یك بوقلمون از بازار مسكو كرده بود كه پس از انتقال به مزرعه چند روز بعد تلف شد و بدنبال آن شاهد تلف شدن پرندگان در مزرعه خود بود.

مسئولان روسی منبع ویروس را بازار اصلی طیور شهر مسكو اعلام كردند.

با این حال متخصصان همه گیرشناسی نمی‌دانند شیوع اخیر با پرندگان مهاجر ارتباط دارد یا از طریق تجارت طیور از جنوب انتقال یافته است.

نیكلای ولاسف رییس اداره بازرسی دامپزشكی وزارت كشاورزی روسیه به خبرگزاری اینترفكس گفت انتقال غیرقانونی پرندگان از آذربایجان، ایران یا ناحیه كراسنودار علت شیوع اخیر این ویروس بوده است.

وی پیشتر گفته بود پرندگان مهاجر از آذربایجان یا ایران این ویروس را با خود به این منطقه آورده‌اند.

براساس اعلام وزارت كشاورزی روسیه، تاكنون ‪ ۴۴۸‬قطعه پرنده محلی در استان مسكو منهدم شده‌اند و ‪ ۲۴۷‬پرنده در اثر آلودگی به این ویروس تلف شده‌اند. در بازار پرندگان نیز ‪ ۲‬هزار قطعه طیور نابود شده‌اند.

در دیگر نقاط جهان این ویروس در مصر یك قربانی گرفته است و موارد جداگانه آنفلوانزای مرغی در برخی بخشهای آسیا مانند هنگ كنگ، اردن، میانمار، و لائوس گزارش شده است.

همچنین شیوع این ویروس در مزرعه پرورش بوقلمون در شرق انگلیس در ماه جاری فروش این پرنده را یك سوم كاهش داد.

شیوع این ویروس در اروپا طی سال گذشته فروش پرندگان را بسیار كاهش داد.

حجم بازار بخش طیور در اروپا سالیانه ‪ ۲۰‬میلیارد یورو (‪ ۲۶‬میلیارد دلار) است.

‪ ۲۵‬كشور عضو اتحادیه اروپا سالیانه ‪ ۱۱‬میلیون تن گوشت پرندگان تولید می‌كنند و یك میلیون تن از این قاره صادر می‌كنند.

این قاره ‪ ۱/۷‬میلیارد قطعه پرنده دارد كه ‪ ۷۰‬درصد تولید به مرغ و ‪ ۲۰‬درصد به بوقلمون اختصاص دارد. ارزش صادرات پرندگان این اتحادیه در سال ‪ ۵/۶۳ ، ۲۰۰۴‬میلیارد دلار اعلام شد.

بازارهای اصلی اروپا ، روسیه، عربستان سعودی و اوكراین است.

میانگین سرانه مصرف طیور در اروپا ‪ ۲۲/۸۸‬كیلوگرم است كه بیش از نیم میلیون نفر در این بخش مشغول كار هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha