شنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12764

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت هشدار داد: به علت خطر بروز بیماری های كلیوی ناشی از وجود ملامین ،شكلات‌های شیری چینی موجود احتمالی در بازار ایران باید بررسی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس ،محمد مهدی گویا افزود: تاكنون هیچ نوع شیر خشك شیری از چین به ایران وارد نشده است، اما تعداد زیادی از شكلات‌های موجود در بازار چینی هستند، كه ممكن است آلوده به ماده ملامین باشد،بنابر این لازم است، آزمایشگاه غذا و داروی وزارت بهداشت این شكلات‌ها را آزمایش كند ، تا اگر آلوده به ملامین باشد از بازار جمع شود.

گویا ادامه داد: وجود ملامین در شیرخشك‌های چینی كه در تولید شكلات هم از آن استفاده می‌كنند، به علت وجود كریستال‌های نیترات در كلیه رسوب می‌شود و موجب بروز نارسایی كلیه و سنگ كلیه می‌شود و در مواردی ممكن است كار به دیالیز و عمل جراحی فرد هم بكشد.

وی افزود : چون در كشور ما شیر خشك وارداتی از چین نداریم، خطر عمده از این ماده از طریق شكلات‌ ها و بیسكویت‌های چینی است كه نه تنها سلامت كودكان، بلكه سلامت همه مردم را ممكن است به خطر بیندازد.

محمد مهدی گویا گفت: اگر شكلات‌ها و فرآورده‌های چینی، آلوده به ماده ملامین باشند، آثار تخریبی آن بر روی كلیه خیلی زود ظاهر نمی‌شود بلكه مدت‌ها طول می‌كشد تا علایم بیماری كلیه بروز كند، اما ناگهان، زمانی علایم بیماری بروز می‌كند كه به كلیه آسیب رسیده است و درمان آن مشكل است.

وی افزود: تاكنون دست كم 40 هزار كودك چینی به علت مصرف شیر خشك آلوده بیمار و 12 هزار نفر آنها در بیمارستان بستری شده‌اند.

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت البته در كشور ما چون شیر خشك وارداتی نداریم، موردی از بروز این بیماری‌ها تاكنون دیده نشده اما خطر بروز نارسایی كلیه ناشی از مصرف شكلات‌های آلوده چینی در سال‌های آینده وجود دارد كه باید از هم اكنون جلوی آن گرفته شود.
رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: آلودگی شیر خشك های چینی ناشی از یك اقدام عمل متقلبانه در این كشور بود،كه تولید كنندگان شیر آن را با آب رقیق كردند و برای این كه در آزمایش به طور مصنوعی پروتئین شیر بالا نشان داده شود،ماده نیتروژن دار ملامین را به آن افزودند،زیرا در پروتئین نیز نیتروژن وجود دارد.

محمد مهدی گویا گفت: من نمی‌گویم شكلات‌های شیری چینی باید از جامعه جمع شود یا نشود، اما لازم است آزمایشگاه غذا و داروی وزارت بهداشت این شكلات‌ها را آزمایش كند تا مشخص شود این شكلات‌ها سالم هستند یا نه و مطمئن هستم كه معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت این كار را انجام خواهد داد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha