دكتر مسعود سهیلیان دبیر علمی بیست و چهارمین كنگره سالانه چشم پزشكی ایران گفت: یكی از شایعترین بیماری های شبكیه، بیماری وابسته به سن شبكیه است كه در سنین بالای 60 سال دیده می شود و معمولا ژنتیكی است.

سلامت نیوز: دكتر مسعود سهیلیان دبیر علمی بیست و چهارمین كنگره سالانه چشم پزشكی ایران گفت: یكی از شایعترین بیماری های شبكیه، بیماری وابسته به سن شبكیه است كه در سنین بالای 60 سال دیده می شود و معمولا ژنتیكی است.

وی افزود: این بیماری سبب كاهش میزان دید و در صورت عدم درمان به موقع سبب از بین رفتن بینایی می شود.
دكتر سهیلیان با بیان اینكه این بیماری دو نوع خشك و تر دارد، ادامه داد: برای نوع خشك این بیماری درمان مشخص و موثری هنوز شناخته نشده است؛ طی این بیماری سلول های لکه زرد شبکیه از بین می روند و لکه زرد به تدریج از فعالیت معمول خارج می شود بینایی بیمار کاهش می یابد.

وی افزود: در نوع تر این بیماری رگ های چشم نمایان و خونریزی ایجاد می شود و دید بیمار تا حد زیادی كاهش می یابد.

فوق تخصص جراحی شبكیه اظهار داشت: طی 10 سال گذشته تحولات زیادی در زمینه دارویی برای درمان این بیماری صورت گرفته است كه با استفاده از آنها چشم پزشكان توانسته اند دید بیمار را بهبود بخشند و پیشرفت بیماری آنها را به تعویق اندازند.

سهیلیان گفت: مبتلایان به این بیماری تحت معاینات دوره ای قرار گیرند تا با مصرف داروهایی مانند داروهای آنتی اكسیدان مانع از رسیدن بیماری به مرحله حادتر شوند زیرا زمانی كه بیماری به مرحله حادتر برسد، درمان آن مشكل تر می شود و بیمار نیازمند تزریق دارو در داخل چشم می شود.

دبیر علمی بیست و چهارمین كنگره سالانه چشم پزشكی ایران از عوارض دیابت بر بینایی به عنوان یکی دیگر از  بیماری های شایع شبكیه در كشور نام برد و گفت: در برخی شهرهای ایران تا حدود30درصد مردم مبتلا به دیابت هستند؛ در صورتی كه دیابت بیش از پنج سال طول بكشد، خطر تاثیر آن بر روی چشم ها بیشتر می شود.

سهیلیان افزود: اگر دیابت ادامه یابد و به خوبی درمان و كنترل نشود، پس از  5 سال قطعا بر روی سلامت چشم ها اثر می گذارد و تاثیر آن شامل ایجاد تورم در چشم ها، پیدایش عروق جدید، خونریزی و در نهایت جدا شدن شبكیه و از بین رفتن دید چشم ها می شود.

وی ادامه داد: برای افرادی كه به عوارض چشمی ناشی از دیابت مبتلا شده اند، درمان های مختلفی شامل لیزر درمانی یا جراحی درنظرگرفته می شود.
دبیر علمی بیست و چهارمین كنگره چشم پزشكی ایران از بیماری عروقی شبكیه به عنوان دیگر بیماری شایع شبكیه نام برد و گفت: افرادی كه فشار یا چربی خون بالا دارند، در اثر این بیماری ممكن است رگ های چشم آنها دچار انسداد شود و عوارض زیادی را ایجاد كند.

سهیلیان افزود: تا چند سال گذشته این بیماری درمان خاصی نداشت اما درحال حاضر با روش تزریق دارو در داخل چشم می توان آن را درمان كرد.

وی ادامه داد: اما داروهایی كه برای تزریق در داخل چشم مصرف می شود، قیمت بسیار بالایی دارند. این داروها در داخل كشور تولید نمی شود و به صورت تك نسخه ای برای بیمارانی كه مایل باشند، وارد كشور می شود.
سهیلیان گفت: این داروها به دلیل قیمت بسیار بالا و عدم پوشش بیمه ای  برای عموم مردم تقریبا غیرقابل خرید است.

وی ادامه داد: درحال حاضر از داروهای ارزان قیمت موجود در بازار برای درمان بیماران در كشور استفاده می شود؛ این داروها نیز تاثیر مناسبی بر درمان بیماری دارند اما اگر بتوان داروهای جدید را در داخل تولید و یا داروهای خارجی را با قیمت مناسب تری در اختیار بیماران گذاشت، می توان درمان بهتری به بیماران ارایه كرد.
بیست و چهارمین كنگره سالانه چشم پزشكی ایران از 10 تا 13 آذرماه سال جاری با حضور جمعی از متخصصان حوزه چشم پزشكی داخل و خارج از كشور در مركز همایش های بین المللی رازی واقع در دانشگاه علوم پزشكی ایران برگزار می شود.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایتwww.irso.org  و یا با شماره تلفن 66919061 تماس حاصل فرمایند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha