پژوهشگران می‌گویند؛ كودكان والدین مهاجم و تندخو بیشتر تصور می‌كنند كه واكنشهای پرخاشگرانه، شیوه‌های مناسب برای كنترل درگیری‌های اجتماعی هستند.

روانشناسان دانشگاه ایندیانا در آمریكا خاطرنشان كردند؛ یادگیری كودكانی كه در فضاهای خانوادگی پرخاشگرانه و مهاجم بزرگ می‌شوند برای پردازش اطلاعات اجتماعی نسبت به سایر همسالانشان كه در خانواده‌های آرام و غیر پرخاشگر رشد كرده‌اند، ‌متفاوت است.

این تحقیق در مجله «روانشناسی خانواده» به چاپ رسیده است.

دكتر جان باتز پژوهشگر دانشگاه ایندیانا در بیانیه‌ای اظهار داشت: این تحقیق تا اندازه‌ای نشان می‌دهد كه چرا برخی از جوانان حتی در روابط عاشقانه‌شان نیز دچار درگیری و كشمكش می‌شوند.

در این تحقیقات گروهی از والدین و كودكانی كه در زمان آغاز تحقیق پنج ساله بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. این تحقیق از سال 1987 آغاز شد. سپس این كودكان وقتی كه به سن نوجوانی یعنی 13 تا 16 سالگی رسیدند دوباره در موقعیتهای اجتماعی مختلف قرار گرفتند و واكنش‌ها و دریافتهای آنها در شرایط متفاوت مورد ارزیابی قرار گرفت.

پس از ادامه تحقیقات تا سن 18 تا 21 سالگی معلوم شد كه رفتارهای پرخاشگرانه در سنین بالاتر در بین اشخاصی كه والدین پرخاشگر داشتند، به مراتب بیشتر است تا جایی كه حتی در روابط احساسی و عاشقانه آنها نیز مشاهده می‌شود.

این تحقیقات برای دستیابی به نتایج بیشتر و دقیق‌تر هم چنان ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha