زیاد نگران نباشید هر وقت مشكل جدی یا خطری پیش آید شما حتما متوجه خواهید شد. در عرض چند روز پس از تولد نوزاد شما حالات طبیعی و غیر طبیعی او را در می یابید. آگاهی شما در مورد حالات طبیعی نوزاد، الگوی غذا خوردن، خوابیدن، ادرار كردن و پاسخگویی به شما در مورد ارزیابی وضع سلامت او و اینكه چه موقعی باید به پزشك اطلاع دهید عناصر حیاتی محسوب می شوند.

چه مواردی از بیماری كودك را باید به پزشك اطلاع داد

شما باید موارد احتیاط را از روز اول آغاز كنید به این ترتیب كودك شما تا آنجا كه ممكن است سالم خواهد ماند.

نوزاد را از تماس با افراد بیمار دور نگهدارید و دست هایتان را بعد از هر بار تعویض پوشك بشویید.

اگر می خواهید به نوزاد خود شیر دهید این عمل را تا حد امكان ادامه دهید (ایده آل آن است كه تا یكسال و بنا به توصیه سازمان جهانی بهداشت تا دو سال شیر دادن را ادامه دهید).

اجازه ندهید كسی در نزدیكی كودك سیگار بكشد. دقت كنید كه واكسیناسیون به موقع انجام شود.

هنگام خواب او را به پشت بخوابانید كه از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد پیشگیری شود.

ولی حتی اگر شما تمام این موارد را رعایت كنید ممكن است نوزاد بیمار شود و این البته امری است طبیعی. مواردی كه باید به آن ها دقت كنید به قرار زیر است:

تب

علیرغم آنكه وجود تب در كودك نشانه ای از بیماری وی محسوب می شود، به تنهایی نمی تواند دلیلی بر نگران شدن شما باشد. ممكن است كودك تب خفیفی داشته باشد ولی بشدت بیمار باشد و یا علیرغم تب خیلی شدید ناراحتی وی جزئی باشد. با اینحال اگر كودك كمتر از 3 ماه سن دارد و تب او بالای 37.7 است باید توسط پزشك معاینه شود. در كودكان بزرگتر اگر تب وجود دارد ولی با علامت دیگری همراه نیست و كودك از سایر جنبه ها سالم به نظر می رسد به مدت یك روز او را تحت نظر بگیرید تا اگر علامت جدیدی بروز كرد متوجه شوید . بتوانید برای پزشك توضیح دهید.

اشكال در تنفس

اگر نوزاد گرفتگی بینی دارد باید سعی كنید كه آنرا تمیز كنید. این عمل را می توانید با كمك یك سرنگ انجام دهید (گرفتگی مجرای بینی مكیدن شیشه شیر یا پستان مادر را برای او مشكل كند) ولی اگر تنفس نوزاد شما با اشكال جدی روبروست یعنی پره های بینی هنگام تنفس به هم می خورد یا پوست اطراف دنده ها با هر تنفس بداخل كشیده می شود و یا به نظر می رسد كه رفته رفته كبود می شود، فورا به اورژانس اطلاع دهید و یا او را به بخش اورژانس بیمارستان برسانید.

تغییرات خلق

خستگی، بیقراری و بطور كلی وضعیت عمومی كودك بسیار مهم است. اگر كودك آبریزش از بینی دارد ولی مثل روزهای عادی سالم و سرحال است و به خوبی غذا می خورد احتمالا مشكل جدی وجود ندارد، البته این بدان معنا نیست كه شما نباید به پزشك او اطلاع دهید. نكته مهم این است كه كودكی كه فقط آبریزش از بینی دارد ولی به خوبی لبخند می زند احتمالا به اندازه كودكی كه آبریزش از بینی دارد و بسیار خسته به نظر می رسد بیمار نیست.

گریه غیر معمول

اگر نوزاد شما به طور ناگهانی گریه می كند و این گریه بیش از حد معمول طول می كشد و شما نمی توانید او را به روشهای عادی آرام كنید و یا اگر صدای گریه او خشك و خشن، و یا ضعیف است و یا به نحو غیر عادی با صدای زیر گریه می كند ممكن است دچار بیماری جدی شده باشد. البته عكس آن نیز صادق است یعنی حتی اگر كودك ناشاد است و گریه نمی كند ولی غیر فعال شده و به سختی از خواب بیدار می شود فورا به پزشك اطلاع دهید.

مدفوع غیر عادی

معمولا مدفوع نوزادان، بخصوص آنهایی كه با شیر مادر تغذیه می شوند، بسیار شل و حتی آبكی است و تا 10 بار در روز انجام می گیرد. این امر تشخیص مدفوع طبیعی از اسهال را مشكل می سازد. هر تغییری در الگوی طبیعی مدفوع نوزاد یك كلید است. بوی مدفوع نیز مهم است زیرا اسهال گاهی، ولی نه همیشه، دارای بوی عفونت است. اگر كودك سه ماه یا كمتر سن دارد و شما مشكوك هستید كه به اسهال دچار شده باشد به پزشك متخصص اطفال خبر دهید. اگر كودك شما خواب آلوده است و بطور ناگهانی میزان كمی مدفوع سفت و خشك دفع می كند و یا اگر مدفوع او دارای خون یا بلغم است و یا قوامی ژله مانند دارد نیز به پزشك اطلاع دهید. او به شما خواهد گفت كه مدفوع كودك را زیر نظر داشته باشید تا اگر اسهال ادامه یافت متوجه شوید. میزان مایعات دریافتی كودك باید كافی باشد  خواه آب و خواه شیر مادر یا شیر خشك  تا دچار كاهش آب بدن نشود (نوزاد باید حداقل 6 پوشك در روز خیس كند).

هر گاه كه در مورد سلامت كودك خود دچار شك شدید به پزشك تلفن كنید. آرامش خیال شما بسیار حائز اهمیت است و مشورت با پزشك ضرری ندارد. بعلاوه در اغلب موارد شك والدین صحیح است. به هر حال اتكا كودك به شماست تا بهترین شرایط را برایش ایجاد كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha