کسانی که حداقل سه عدد میوه و دو بشقاب سبزی در روز می‌خورند، 30 درصد کمتر از دیگران به بیماری‌های قلبی عروقی و 20 درصد کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند.

دکتر"لیلا آزادبخت" محقق مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  با بیان این مطلب به ایرنا گفت: میوه و سبزی خواص ویژه‌ای دارند که از جمله مهم‌ترین خصوصیت آنها کم‌کالری بودن‌شان است.
وی افزود: کالری یک بشقاب سبزی و میوه با میزان کالری یک قاشق سوپ‌خوری روغن برابر است،می‌توان گفت که سبزی‌ها و میوه‌ها نه تنها مانع چاقی می‌شوند بلکه حافظ سلامت نیز هستند.
آزادبخت با بیان اینکه چاقی عامل خطرساز بروز دیابت، امراض قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها از جمله پستان، رحم است، اظهارداشت: براساس تحقیقات انجام شده خوردن میوه و سبزی‌ها روند پیری را در افراد کندتر می‌کند.
وی تصریح کرد: این مواد غذایی سرشار از ویتامین، پلی‌فنول‌ها، مواد مغذی و عناصر لازم برای فعالیت یک عنصر زنده هستند و نقش آنتی‌اکسیدان را در بدن ایفا می‌کنند.
به گفته این محقق، آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که ترکیبات آزاد را می‌بلعند و مانع اکسید شدن می‌شوند.
آزادبخت افزود: واکنش‌های اکسید در بدن سبب تولید موادی می‌شود که در اصطلاح به آن رادیکال‌های آزاد می‌گویند، این ترکیبات سلول‌های بدن را از بین می‌برند و همین عامل بدن را در برابر سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی، چشمی و عصبی همچون آلزایمر آسیب‌پذیر می‌کند.
وی به افراد توصیه کرد با خوردن میوه و سبزیجات سلامتی خود را حفظ کنید تا همیشه سالم بمانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha