اگر به یک متخصص ارتودنسی و یا حتی یک دندانپزشک خبره از این نظر مراجعه کنید، وی می‌تواند به شما بگوید که چه مشکلاتی دارید و ارتودنسی چقدر می‌تواند به شما کمک کند.‌گاه ممکن است به شما بگوید نیازی به ارتودنسی ندارید یا ارتودنسی نمی‌تواند به شما کمکی کند، البته شما هم باید به او در این راه کمک کنید!

چگونه بفهمیم به درمان ارتودنسی نیاز داریم؟

سلامت نیوز: اگر به یک متخصص ارتودنسی و یا حتی یک دندانپزشک خبره از این نظر مراجعه کنید، وی می‌تواند به شما بگوید که چه مشکلاتی دارید و ارتودنسی چقدر می‌تواند به شما کمک کند.‌گاه ممکن است به شما بگوید نیازی به ارتودنسی ندارید یا ارتودنسی نمی‌تواند به شما کمکی کند، البته شما هم باید به او در این راه کمک کنید!

به گزارش سلامت نیوز،دکتر صابر گوگانی در وب سایت خود نوشت: آیا من به ارتوندسی نیاز دارم؟ آیا فرزند من به ارتودنسی نیاز دارد؟
این‌ها سوالاتی هستند که زیاد پیش می‌آید شما یا اطرافیان به آن فکر کرده باشید!

اما بهتر است به خاط بسپاریم در ارتودنسی درمان‌ها تقریبا همگی انتخابی هستند و نه اجباری یا اورژانس! به عبارتی درمان ارتودنسی حیاتی نیست و چیزی نیست که عدم انجام آن باعث صدمه به جان شود (جز مواردی معدود).
آنچه در ارتودنسی مطرح است بیشتر تقاضا و انتظار (demand and expectation) است تا نیاز (need)!

اگر به یک متخصص ارتودنسی و یا حتی یک دندانپزشک خبره از این نظر مراجعه کنید، وی می‌تواند به شما بگوید که چه مشکلاتی دارید و ارتودنسی چقدر می‌تواند به شما کمک کند.‌گاه ممکن است به شما بگوید نیازی به ارتودنسی ندارید یا ارتودنسی نمی‌تواند به شما کمکی کند، البته شما هم باید به او در این راه کمک کنید!
سوالاتی که در زیر فهرست شده‌اند را اگر از خودتان بپرسید تا بتوانید نتیجه را به دکترتان درست منتقل کنید، به هر دو طرف کمک می‌کند که مشخص شود چقدر انگیزه (motivation) برای درمان دارید و انتظار (expectation) شما از درمان چیست:
١- آیا از فرم دندان‌های خود راضی هستید؟
٢- اگر مقدور باشد، چقدر به تغییر فرم دندان‌های خود بها می‌دهید؟
٣-آیا فکر می‌کنید دندان‌های شما باید صاف شوند؟
۴-چقدر مشتاق هستید (انگیزه دارید) تا با استفاده از براکت (نگین ارتودنسی) دندان‌های شما صاف شوند؟
۵-آیا فکر می‌کنید درمان ارتودنسی برای دندان‌های شما خوب ومفید باشد؟
۶-أیا درباره درمان ارتودنسی به اندازه کافی اطلاعات دارید و آگاه شده‌اید؟
٧-آیا خود شما هستید که تصمیم به ارتودنسی گرفته‌اید؟

با پاسخ به این سوالات، اینکه انگیزه واقعی شما چیست و چقدر خود شما مصمم به ارتودنسی هستید، قابل ارزیابی است، حال وقت آن است که انتظارتان از ارتودنسی بررسی شود:
٨-آیا فکر می‌کنید تحمل براکت‌ها و وسایل ارتودنسی برایتان سخت باشد؟
٩-آیا نگران از این هستید که درمان ارتودنسی انجام دهید؟
١٠-آیا نگران این هستین که طی درمان دندان‌ها و صورت شما چگونه خواهد بود؟
١١-آیا کسی تا کنون ظاهر دندان‌های شما را مسخره کرده است؟

پاسخ دقیق به این سوالات به شما و با آگاهی شما به دکترتان کمک می‌کند که بتوانید تشخیص دهید ارتودنسی چقدر به شما کمک می‌کند و آیا در برابر زمان و هزینه‌ای که صرف آن می‌کنید، آنچه به دست می‌آورید ارزشش را دارد یانه! در‌‌نهایت شما هستید که باید آگاهی و اراده شخصی تصمیم به درمان بگیرید و هزینه آن را بپردازید!

اگر فکر می‌کنید مشکل خاصی ندارید و یا مشکل شما ارزش تحمل زحمت ارتودنسی را ندارد، بهتر است ارتودنسی نکنید! چون در ‌‌نهایت ممکن است احساس خوبی به شما دست ندهد، به خصوص اگر با مشکلی هم طی درمان روبرو شوید!

اما اگر واقعا مشکلی احساس می‌کنید و فکر می‌کنید به زحمتش می‌ارزد، با قدرت درمان را شروع کنید و با کمک به خودتان و به دکترتان با طی صحیح مسیر، از نتیجه لذت ببرید! به خاطر بسپارید همه مسایلی که طی ارتودنسی می‌گذرانید و سختی‌هایی که در رعایت دستورات و رعایت بهداشت و… می‌کشید، با پایان خوش ارتودنسی، کم کم فراموشتان خواهد شد اما لذت لبخند زیبایی که به دست می‌آورید و بهبود جویدن و… برایتان خواهد ماند! بلی، نابرده رنج گنج مسیر نمی‌شود!


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • صابر سید گوگانی ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    1 0
    سلام خوشحالم که دستنوشته ام منتشر شده تا عزیزان بیشتری از آن سود ببرند. خوشحالتر می شم اگه لینک منبع نوشته هم ذکر می شد: http://www.drgogani.com/index.php/learning/22-educ-general/84-ortho-need-demand متشکرم و خوشحال میشم اگه باز هم نوشته های من رو منتشر کنید.