بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی و افزایش تعداد چاه‌های غیرمجاز در تهران نگرانی‌هایی را درباره فرونشست زمین ایجاد کرده است. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران دیروز نسبت به نشست ١٢ تا ٣٦ سانتی‌متری زمین در برخی از مناطق پایتخت هشدار داد.

نشست ١٢ تا ٣٦ سانتی زمین در تهران

سلامت نیوز: بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی و افزایش تعداد چاه‌های غیرمجاز در تهران نگرانی‌هایی را درباره فرونشست زمین ایجاد کرده است. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران دیروز نسبت به نشست ١٢ تا ٣٦ سانتی‌متری زمین در برخی از مناطق پایتخت هشدار داد.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند در ادامه نوشت: بخشی از جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران به مباحثی درباره آب و منابع آبی پایتخت اختصاص یافت. رئیس سازمان آب منطقه‌ای تهران به شورا آمده بود تا گزارشی درباره آنچه در تهران می‌گذرد و حوزه‌های مشترک فعالیت شورا و شهرداری ارایه کند و البته این آمدن در نهایت به مصوبه ای هم منجر شد. اعضای شورای اسلامی شهر تهران دیروز با تصویب دوفوریت و متن طرحی از مجلس و دولت خواستند برای تأمین اعتبارات موردنیاز شرکت فاضلاب در‌ سال ٩٤،  ٣٥٠‌میلیارد تومان در بودجه دولت پیش‌بینی شود. 

محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب با اشاره به جنجال‌های روزهای اخیر درباره کیفیت آب تهران گفت: «یکی از وظایف شورا به‌عنوان نمایندگان مردم، حفظ آرامش شهروندان است، البته دستگاه‌های خدمات‌رسان باید پاسخگو باشند اما خواهش می‌کنم دوستان بدون اطلاع درباره کیفیت آب تهران صحبت نکنند.»  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب با بیان این‌که از دوستان معترض دعوت به بازدید از تصفیه‌خانه‌ها و آزمایشگاه‌ها کرده‌ام، گفت:  ما در ماه ١٢٠٠‌میلیارد فقط برای نظارت بر کیفیت آب هزینه می‌کنیم و ٤٢ آزمایشگاه داریم. به همین جهت ادعا داریم با ٥‌میلیون و ٤٠٠‌هزار مشترک، آب باکیفیت به دست مردم می‌رسانیم. او با اشاره به این‌که هر آزمایشگاهی می‌تواند میزان نیترات موجود در آب را اندازه‌گیری کند، اضافه کرد: «من به وزیر بهداشت و دستگاه‌های نظارتی گزارش داده و آنها تاییدیه‌های لازم را درباره آب تهران داده‌اند اما در این‌جا نیز رسما اعلام می‌کنم آب تهران هیچ مشکلی از نظر کیفیت ندارد.

پرورش اذعان داشت:  با این همه به دلیل این‌که طرح این مسائل مردم را نگران می‌کند، پیشنهاد می‌کنم کارگروهی ٥نفره در شورای شهر تشکیل شده و کل فرآیند آبرسانی تهران را از ابتدا بررسی کند و آمادگی ارایه اطلاعات به صورت کتبی و حین بازدید را داریم.» این سخنان در جلسه دیروز شورای شهر تهران در حالی مطرح شد که رحمت‌الله حافظی، یکی از اعضا که در هفته‌های اخیر بحث آلودگی آب تهران را مطرح کرده بود، جزو غایبان این جلسه بود.

فرونشست زمین در تهران نگران‌کننده است
در ادامه این جلسه احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران نسبت به نشست زمین در تعدادی از مناطق تهران هشدار داد و گفت: «٥٠٠ الی ٦٠٠ حلقه چاه در تهران وجود دارد که به دلیل کمبود آب در تهران به صورت بی‌رویه از آن بهره‌برداری می‌شود. باید به فرونشستن زمین در تهران توجه کنیم چرا که زمین در برخی مناطق ١٢ سانت و برخی دیگر ٣٦سانت فرونشست داشته ‌است و هرقدر از سفره‌های آبی برداشت شود، یک آفت است.» او همچنین درباره آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی هم ابزار نگرانی کرد و گفت: «هرچه روند اتصال خانه‌ها به شبکه فاضلاب بیشتر طول بکشد، آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی جدی‌تر می‌شود.»
پیشتر محمدجواد بلورچی، مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناختی اعلام کرده بود که مناطق ۱۷، ۱۸ و ۱۹ شهرداری تهران و شهرهای اسلامشهر، شهریار و چهاردانگه به‌‌شدت تحت‌تأثیر فرونشست دشت تهران قرار‌ دارند. علت اصلی بروز پدیده فرونشست مدیریت نشدن صحیح در بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی است، این در حالی است که بنا به گفته این مقام مسئول در کشورهای پیشرفته حدود ۷۰‌درصد آب‌های زیرزمینی صرف کشاورزی می‌شود، اما این رقم در ایران و کشورهای در حال توسعه به ٩٣‌‌درصد می‌رسد که نتیجه آن وضع فعلی است.

طبق بررسی انجام ‌شده در‌‌ سال ۸۵ نرخ فرونشست سالانه در دشت تهران بالغ بر ۱۷سانتیمتر، در دشت ساوجبلاغ ۲۲سانتیمتر، در دشت مشهد ۲۵‌سانتیمتر و در دشت رفسنجان ۳۰‌سانتیمتر بوده که طبق مطالعات جدید در دشت تهران، نرخ فرونشست سالانه حدود ۳۶ سانتیمتر (یک میلیمتر در روز) افزایش‌یافته که از شهر مکزیکوسیتی نیز که با ۳۲سانتیمتر در ‌‌سال رکوردار بیشترین میزان فرونشست در دنیا بوده، فرا‌تر رفته ‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha