یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵
کد خبر: 130299

شما فقط باید وقتی به خواهش یا درخواست دیگران بله بگویید ، که از عهده آن بر می آیید و می توانید آن را مدیریت کنید ، یا آنکه جزو وظایفتان باشد یا نهایتا بخواهید لطفی در حق کسی انجام دهید.

سلامت نیوز: شما فقط باید وقتی به خواهش یا درخواست دیگران بله بگویید ، که از عهده آن بر می آیید و می توانید آن را مدیریت کنید ، یا آنکه جزو وظایفتان باشد یا نهایتا بخواهید لطفی در حق کسی انجام دهید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت خانواده ایرانی، تقریبا برای ما  غیر ممکن است که بدون اینکه احساس گناه کنیم نه بگوییم .

فرقی نمی کند که این درخواست ممکن است تا چه اندازه غیر منطقی باشد یا چه کسی از شما کاری را خواسته که از عهده آن برنمی آیید.

شما فقط باید وقتی به خواهش یا درخواست دیگران بله بگویید ، که از عهده آن بر می آیید و می توانید آن را مدیریت کنید ، یا آنکه جزو وظایفتان باشد یا نهایتا بخواهید لطفی در حق کسی انجام دهید.

در غیر این صورت شما باید بتوانید بدون ترس از عواقب امر "نه " بگویید.اگر شما از آن دسته افراد هستید که که بله می گویید چون از نه گفتن می ترسید ، ما به شما مراحلی را پیشنهاد می کنیم تا بر ترس و احساس گناهتان چیره شوید .

1-  بدانید  که شما نمی توانید همه کار ها را انجام دهید.

وقتی که نتوانید به دیگران نه بگویید ، شاید دیگر هیچ وقتی برای اختصاص دادن به خود نیابید . به خودتان اعتراف کنید که این برای شما غیر ممکن است ، وقتی احساس خوبی نسبت به انجام کاری ندارید به آن بله بگویید.

2-به خودتان بگویید که شما خودخواه نیستید.

یکی از دلایل مهمی که اغلب افراد نمی توانند بدون احساس گناه نه بگویند ، این است که حس می کنند این کار آنها نوعی خود خواهیست . این را بدانید که اگر نسبت به خواسته غیر منطقی دیگران نه بگویید این کار اصلا خود خواهی نیست . حتی اگر آن ها شما را خود خواه خطاب کنند.این امر اصلا صحت ندارد .

3-بدانید شما توانایی راضی نگه داشتن همه را ندارید.

اعتراف کنید که راضی نگه داشتن همه در طول زندگی شما امری غیر ممکن است. شاید احساس کنید با نه گفتن دیگری را نا امید می کنید و احترام او را از دست خواهید داد ، ولی شاید خلاف این موضوع برای شما ثابت شود . گاهی وقتی کسی می بیند که شما به تمام خواسته هایش بله می گویید ، شروع به بهره کشی و سو استفاده از شما می کند و شما با ادامه بله گفتن این شرایط را برای او فراهم می کنید.

4-به کارهایی فکر کنید که با یک نه گفتن ساده برای شما امکان بله گفتن به آن ها فراهم می شود.

لازم نیست که شما فقط به جنبه منفی نه گفتن فکر کنید . به کارهای متنوعی فکر کنید که با آزادتر شدن وقتتان می توانید انجام دهید . وقتی به این فکر کنید که با نه گفتن همه چیز روبه راه تر می شود ، احساس گناه کمتری خواهید داشت.به این فکر کنید که می توانید وقت بیشتری به خودتان و کسانی که برایتان عزیزند اختصاص دهید.

5-متوجه علت احساس گناه و ناراحتی خود وقتی نه می گویید بشوید.

آیا این حس ناراحتی به این علت است که می ترسید او دیگر با شما صحبت نکند؟یا از این نگرانید که او فکر کند که برای شما بی اهمیت است؟ اصلا نگران نباشید مطمین باشید . دوستی یا هر نوع رابطه ای که با یک نه گفتن ساده دچار مشکل شود از ابتدا مشکل دار بوده است. چه بهتر که چنین شرایطی سستی پایه های این رابطه را برایتان آشکار کند.

6-ترفند های مختلفی که دیگران برای راضی کردن شما به انجام کاری پیش می گیرند را متوجه شوید.

وقتی این ترفند ها را درک کنید می فهمید که آنها با شناسایی نقطاط ضعف شما می خواهند نه شما را به بله تبدیل کنند . حتی گاهی کودک خرد سالتان هم با کوبیدن پا بر زمین و گریه می خواهد خواسته اش را عملی کند چون او نیز فهمیده است که با این کار نه شما بله می شود! ترفند هایی مثل توهین یا نق نق و ناله کردن یا گاهی حس گناه به شما دادن و یا در مواقعی با تحسین و تمجید بیش از حد.

7-با آرامش و صلابت کامل صحبت کنید حتی اگر لازم باشد بلند تر از معمول صحبت کنید.

محکم باشید و در عین آرامش شفاف صحبت کنید . اگر صدایتان لرزان و مشوش یا ناراحت باشد طرف مقابل از ضعف شما آگاه می شود و تلاش می کند که از شما سواستفاده کند . اگر محکم و با صلابت صحبت کنید طرف مقابل خواهد فهمید که نه گفتن شما منطقی است و قابل تجدید نظر نمی باشد.

8-زبان بدن هماهنگ داشته باشید.

راست بایستید و دستانتان را در طرفینتان نگه دارید یا به نشانه نه بالا بیاورید . هنگام نه گفتن با طرف مقابلتان ارتباط چشم در چشم داشته باشید . هرگز موقع نه گفتن با دستان یا جواهراتتان بازی نکنید.

9-زیادی معذرت خواهی نکنید.

اگر واقعا به خاطر کاری که نمی توانید انجام دهید متاسفید می توانید به سادگی بگویید "متاسفم"  . اما هر چه بیشتر این جمله را تکرار کنید کمتر محکم و مصمم به نظر خواهید رسید  . مثلا به جای اینکه بگویید من خیلی خیلی متاسفم که نمی توانم از کودکتان مراقبت کنم  و من خیلی خیلی احساس بدی از این موضوع دارم و خیلی شرمنده شما شدم ، می توانید بگویید متاسفم من برای نگهداری از کودکتان وقت ندارم.

10-توضیح دهید که به چه علت نمی توانید کاری را که از شما خواسته شده انجام دهید.

گاهی دادن توضیح کامل طرف مقابلتان را متقاعد می کند که علت نه گفتن شما چه بوده است  . گفتن دو یا چند جمله برای توضیح کافیست.نیازی نیست شما دلایل دروغ مطرح کنید یا بهانه تراشی کنید.فقط صادق باشید و دلایلتان را مختصرا بیان کنید.

11- به طرف مقابلتان حق انتخاب بدهید.

با تمام این اوصاف ، اگر شما هنوز از نه گفتن احساس گناه می کنید می توانید راه حل های دیگری به طرف مقابلتان پیشنهاد کنید . مثلا وقتی دوستتان از شما می خواهد که او را امروز بعد از ظهر برای ملاقات دکتر ببرید و شما امروز نمی توانید او را همراهی کنید ، می توانید به او چند پیشنهاد جایگزین بدهید مثلا این که شما فردا وقت کافی برای این کار را خواهید داشت ویا می توانید پیشنهاد کنید که شما ماشین خود را در اختیار او قرار می دهید ویا ...

منبع: wikihow

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha